Jasper Pääkkönen bäst i ljummen thriller

Denna till större delen engelskspråkiga finska film kom i hemlandet redan i höstas under originaltiteln "Omerta 6/12", vilken verkar hängt med till vissa andra länder. I Sverige och en rad andra har den fått den något mindre spännande titeln "Attack on Finland", men den skulle kunna heta "Finland has fallen" för att haka på "Olympus Has Fallen"/"London Has Fallen"/"Angel Has Fallen"-sviten då filmen åtminstone inledningsvis har ett liknande upplägg. Efter det tycker jag att filmen rör sig lite i "Strike Back"-trakter med militära insatser runt om i världen.

I grund och botten handlar det om en gemensam europeisk polisstyrka med ihopsamlade specialagenter från olika länders säkerhetspoliser. I huvudsak följer vi finska Max Tanner (Jasper Pääkkönen) och hans svenska kollega Sylvia Madsen (Nanna Blondell). Under ett uppdrag där de ska få tag på en dator tillhörande den ryska skurken Leonid Titov (Juhan Ulfsak) genom ett inbrott visar det sig att huset inte alls är tomt och i kaoset dödar Madsen ryssens son. Något som kommer att få konsekvenser.

Parallellt ser vi hur den svensk-serbiska Vasa Jankovic (Sverrir Gudnason) rekryteras till ett uppdrag som ska göra honom "astronomiskt rik". Det visar sig vara en terroristisk handling under Finlands självständighetsdag - 6 december - där Vasa tillsammans med några andra terrorister slår till när ett stort firande äger rum med bland annat Finlands president och den franska generalen Jean Morel (Zijad Gracic) som just denna dag har Madsen som livvakt. Tanner kallas in som förhandlare i gisslansituationen, men allt ska snabbt utvecklas till en värre situation där Europas säkerhet står på spel.

I all ärlighet är "Attack on Finland" så där. Den är visserligen ganska välgjord och stundtals spännande, men det är något i den som känns lite B. Jag har svårt att sätta fingret på vad det inte är som fungerar helt och hållet, men det är någonting. Det är lite som med Netflixoriginalet "Svart krabba " som heller inte fungerade fullt ut.

På plussidan vill jag placera Jasper Pääkkönen som gör en stabil och trovärdig insats. Pääkkönen har jobbat sig upp från inhemska produktioner till Hollywood och den internationella marknaden med roller i "BlacKkKlansman" och "Vikings" och jag sörjer att Amazon Primes planerade "The Dark Tower"-serie inte kom längre än till en pilot som aldrig visades offentligt, för i den skulle Pääkkönen haft en tung skurkroll. Trist, men det kommer nog fler chanser för honom. Den svenska duon, som kompletteras av Dragomir Mrsic i en mindre roll, gör inte lika minnesvärda insatser. Möjligen Gudnason då som får spela skurk för ovanlighetens skull.

Men i sin helhet är "Attack on Finland" just bara så där.

1. Detta verkar vara en filmatisering som kantats av en rad besvär för att bli gjord. En filmatisering har varit på gång sedan slutet av 00-talet och stött på flera olika hinder innan den äntligen blev gjord.

2. Regissören Antti J. Jokinen lämnade filmen tidigt och i och med det försvann flera skådespelare och medarbetare, samt det ursprungliga manuset. Planerna på två filmer och en sexdelad miniserie försvann också och en fyrdelad tv-serie har planerats i stället som uppföljning till denna film. Ny regissör blev Aku Louhimies.

3. Filmen är baserad på boken "6/12" av Ilkka Remes. Den kom ursprungligen 2006.

ANDERS JAKOBSON (2022-08-26)