Från bra premiss till 90-tals tv-thriller

Jag väljer att se miniserien "Echoes" för att den ligger på Netflixs tio-i-topp-lista och efter att ha sett klart den har jag i alla fall lärt mig att topplistan inte är någon kvalitetsgarant på något vis. Man känner sig lite snuvad på konfekten, för premissen till serien är ganska bra.

Gina (Michelle Monaghan), framgångsrik författare i Los Angeles, får höra att hennes tvillingsyster Leni (Michelle Monaghan) försvunnit från gården i Mount Echo, Virginia. Detta efter att Gina försökt få tag på sin syster utan lycka under ett par dygn. Tvillingarna är väldigt tajta och kommunicerar ofta med varandra, när de inte spelar in meddelanden i sin gemensamma videodagbok. Lenis man Jack (Matt Bomer) misstänker att hon blivit kidnappad då det varit ett inbrott i deras stall i anslutning till försvinnandet. Gina åker hem till Mount Echo för att vara ett stöd för Jack och sin systerdotter Mattie och samtidigt försöka lista ut vad som hänt. När hon forskar kring systerns förehavanden inser hon att Leni inte varit helt sanningsenlig i deras kommunikation. Hon hittar även ledtrådar som leder henne till ett meddelande från systern: "Nu får du spela båda rollerna".

Sedan en längre tid har systrarna nämligen regelbundet bytt liv och identitet med varandra på deras födelsedag. Leni blir Gina och Gina blir Leni. Det är därför de har en så nära kommunikation hela tiden. Att de bytt med varandra har de gjort ända sedan de var barn, men regelbundet enbart de tio sista åren. Den som nu försvunnit är i själva verket Gina i Leni-rollen och Leni i Gina-rollen är den som försöker lista ut vad som hänt. Sanningen ska visa sig vara komplicerad och ha kopplingar till flera olika avgörande händelser i deras gemensamma historia.

Premissen är som jag redan sagt bra och delar av genomförandet är riktigt bra. Det är små medel som krävs för att systrarna ska skilja sig från varandra och Michelle Monaghan gestaltar det bra. Men historien blir snudd på onödigt komplicerad och kanske lite väl utdragen. De sju avsnitten kunde ha varit färre, och mot slutet av serien känns det dessvärre som kvaliteten sjunker avsevärt och jag får obehagliga associationer till billiga tv-thrillers som visades på Kanal 5 och TV6 och så vidare under 90-talets slut. Det är inget vidare.

Tyvärr är de bra delarna av serien inte tillräckligt bra för att rädda den. Det blir ett svidande magplask för "Echoes" dessvärre. Synd på en bra premiss.

1. Karen Robinson spelar en sheriff i Mount Echo som nästan omedelbart misstänker att det är något lurt kring systrarna. Tyvärr tycker jag att Robinson spelar sin roll alldeles för brett och skruvat. Det blir en trist parodi av det hela.

2. Att spela tvilling är en liten konst i sig. Det kan inte vara helt enkelt att agera mot sig själv och hoppas på att det ska ordna sig i klippningen. Jag har sett både Edward Norton och Seth Rogen göra det riktigt bra och Michelle Monaghan gör rätt bra ifrån sig. Men det känns ändå som om det är något fel i blickriktningen när de båda Monaghan pratar med varandra. Det är något litet, litet fel där som blir väldigt tydligt.

3. I en scen står Gina och Leni i ett vattendrag och det går inte att missta att greenscreen använts och dessutom på ett ganska dåligt vis.

ANDERS JAKOBSON (2022-09-14)