Formmässigt tillbaka till ruta ett - igen

När den här dinosauriefranchisen gjorde comeback med "Jurassic World" 2015 kändes filmen ganska mallad efter originalet "Jurassic Park" 1993. Det var inte samma historia men formen var den samma och när den andra trilogin avslutas sju år senare är även den tredje filmen en sorts variant på samma upplägg. Denna fanflirtande avslutning klockar in på hela två timmar och fyrtio minuter om man väljer den förlängda versionen som är tio minuter längre än den som visades på bio.

Även om jag sett de tidigare filmerna så kände jag mig tvungen att leta rätt på en tre minuter lång sammanfattning av föregångaren "Jurassic World: Fallen Kingdom" som kom 2018. Jag mindes inte mycket, men klippet räckte för att jag skulle komma i fas inför avslutningen. Sist var jag lite orolig för framtiden då historien slutade med att dinosaurierna rände runt fritt i den normala världen och det är där vi tar vid några år senare. I ett lite lustigt nyhetsreportage får vi en sorts statusuppdatering av hur dinosaurier påverkar vardagen för människorna och vi får också höra talas om företaget BioSyn Genetics med karismatiska Lewis Dodgson (Campbell Scott) i spetsen som byggt en fristad för dinosaurier där de även forskar kring medicinsk utveckling utifrån vad de lär sig av att studera dinosaurierna (= en ny sorts park för djuren alltså).

Men i dessa tider finns det förstås andra som skor sig på illegala aktiviteter kopplade till skräcködlorna. Owen Grady (Chris Pratt) slåss mot tjuvjägare och Claire Dearing (Bryce Dallas Howard) jobbar med att frita tillfångatagna dinosaurer. De bor avsides i Nevada som "föräldrar" till Maisie Lockwood (Isabella Sermon), en tonårig flicka som är en mänsklig klon. Det finns folk som är ute efter Maisie och snart blir hon kidnappad mitt framför näsan på Owen och Claire.

Parallellt återintroduceras vi till Ellie Sattler (Laura Dern) som utreder några jättegräshoppor som förstör åkrar i allt större utsträckning. Hon misstänker att det är BioSyn som ligger bakom dem och vänder sig till Dr. Alan Grant (Sam Neill) för hjälp. Det blir lite krispig stämning efter alla dessa år, men när det visar sig att Ellie har en inbjudan till BioSyn från Dr. Ian Malcolm (Jeff Goldblum) som jobbar där, går Alan med på att hjälpa henne att hitta bevis och de far till fristaden.

Givetvis är det dit Maisie har förts så även Owen och Clarie åker dit och så klart dröjer det inte länge innan all säkerhet kollapsar och situationen blir allt intensivare.

Två saker som slår mig när jag ser filmen är till att börja med att jag inte upplever det som en jättegrej att Dern, Neill och Goldblum återförenas för första gången på 20 år sedan "Jurassic Park III". Det har varit många liknande återföreningar i film på sistone, vissa mer oväntade än andra, och effekten uteblir tyvärr. Ännu mindre blir effekten av att originaltrion möter uppföljarduon. Något mindre givet får man leta efter.

Vidare känner jag, trots att tekniken tagit enorma kliv på 30 år, att synen av dinosaurierna i "Jurassic Park" fortfarande kändes starkare och mer äkta. Det har väl i och för att göra med att jag var yngre och att just de specialeffekterna var otroligt banbrytande och moderna då, medan vi i dag är vana vid att kunna se precis vad som helst på film på ett realistiskt vis. Dock går det inte att bortse från att "Jurassic World Dominion" levererar specialeffekter av högsta klass.

Jag vill inte påstå att jag är besviken på "Jurassic World Dominion" men jag känner inte att jag varit med om någon direkt filmupplevelse efter att ha sett filmen. Det är fart och fläkt och raffel så det heter duga, men trots att det är nytt innehåll i filmen är det bara en variant på vad som gjordes i "Jurassic Park" för nästan 30 år sedan. Jag var ju orolig för denna konklusion redan i slutet av förra filmen och även om den bild av framtiden jag hade då inte är den som blivit filmen, kan jag inte komma bort från känslan av att franchisen självdog på något vis redan efter "Jurassic World". Kanske skulle man nöjt sig med bara en film och inte tvingat fram en trilogi?

Inget! Utöver valet mellan bioversion och förlängd version finns det ingenting. Jag trodde ett tag att extramaterialet hade hamnat på 4K-versionen men där är det också tomt. På de amerikanska utgåvan finns det lite grejer så varför detta inte följt med hit är oförklarligt. Tidigare filmer har haft massor.

1. Colin Trevorrow är tillbaka i regissörsstolen efter att temporärt lämnat den i förra filmen.

2. Karaktären Lewis Dodgson kunde ses redan i "Jurassic Park" som mannen som gav Wayne Knights karaktär ett dinosaurieembryo i en burk med raklödder. I en scen i denna film kan man se hur Dodgson har burken i en hylla. Det är dock inte samma skådespelare som gör karaktären.

3. Ska man gissa att det kommer en ny trilogi om 10-15 år?

ANDERS JAKOBSON (2022-10-31)