Traditioner kritiseras och utmanas

Den första omgången av "Young Royals" blev en monumental svensk succé på Netflix. Ett sätt att mäta det på är att titta på huvudpersonernas Instagram-konton. Edvin Ryding har numera 2,1 miljoner följare, Omar Rudberg 1,9. Det är ju en hel del människor som följer varje steg de gör på sociala medier.

Det här med världens ögon på sig är ju ett av seriens teman. Sist lärde vi känna kungafamiljens yngre pris Wilhelm (Ryding) när han på sätt och vis straffades genom att placeras på internatskolan Hillerska där både mamma drottning Kristina (Pernilla August) och hans storebror, kronprins Erik gått tidigare. Knappt har Wilhelm börjat studera innan den stora tragedin drabbar familjen: Erik dör i en bilolycka och vips har Wilhelm uppgraderats till tronföljare. Alltså måste han skärpa sig ordentligt. Men Wilhelm kärar ned sig i Simon (Rudberg), en "vanlis" som är en av få studenter som inte hör till överklassen som studerar på skolan. Han och hans syster Sara (Frida Argento), som sticker ut ytterligare med sina aspergianska drag, står utanför men dras ändå in i societeten. I Simons fall blir det hemliga förhållandet inte helt hemligt i och med att en intim stund filmas av Wilhelms syssling August (Malte Gårdinger), som anonymt lägger ut det på nätet. Wilhelm tvingas ljuga om filmen och förneka att han är med i den, vilket blir ett svek mot Simon. I slutet av förra säsongen kommer Wilhelm underfund med att det var August som förstört hans liv.

Till denna säsong har det gått en liten tid. Ett jullov på sin höjd (känns dock längre på skådespelarnas ålder) och Wilhelms och Simons förhållande har upplösts totalt. Ingen av dem vill det men det är så det har blivit. Wilhelm bestämmer sig för att göra livet surt för August genom att konspirera för att han ska bli avsatt som skolans prefekt. Även om hämnden är ljuv gör det väldigt lite för Wilhelm. Hans hjärta är krossat och det påverkar honom så mycket att han verkligen börjar ifrågasätta sin roll som kronprins och de krav som ställs på honom nu. Krav han inte bett om men inte kan komma ifrån. Simon å sin sida uppmanas av sina kompisar att skaffa en "rebound"-relation och han träffar Marcus (Tommy Wättring) som dock är lite för snäll för sitt eget bästa, vilket ställer till det lite för Simon - och för Wilhelm som givetvis blir svartsjuk.

Parallellt har Sara fått plats i ett elevhem och försöker lära sig alla sociala koder från de andra tjejerna. I hemlighet inleder hon ett förhållande med August, som hon såg ladda upp filmen på Wilhelm och Simon. Ändå säger hon ingenting till sin bror, vilket gör att hon spelar ett sorts dubbelspel som hon inte riktigt förstår är fel. Till slut måste sanningen komma fram från alla olika håll och kanter och vem vinner eller förlorar då?

Första hälften av denna andra säsong upplever jag som ganska trist och gnällig, men sedan vänder det. Det som är extra intressant, vilket även fanns med sist, är kritiken mot traditioner. Wilhelm måste som kronpris och del av kungafamiljen pressas in i en given mall där ingenting får spreta åt något håll. I ett större perspektiv är det samma för alla Hillerskas studenter. Här finns det hierarkier som måste vara kvar och traditioner som inte får rubbas. Men måste det vara så?

Kanske är "Young Royals" mer ämnad för en annan målgrupp än den jag tillhör men jag gillar ändå serien. Jag tycker att den framför allt är välspelad av skådespelarna i de bärande rollerna. Det är en anledning till att den är sevärd.

1. Än så länge är det inte känt om det blir en fortsättning, men det utgår jag nästan från. Säsong 1 och 2 har avhandlat andra studieåret för Wilhelm och Simon så rent logiskt borde år 3 kunna bli ytterligare två säsonger.

2. Jag gillar att det är förhållandevis få avsnitt per säsong. Sex förra gången och sex till nu. Det är varken för lite eller för mycket.

3. Det känns aningens märkligt att uttrycket "Netflix and chill" används i en serie på Netflix. Lite metavarning på det.

ANDERS JAKOBSON (2022-11-07)