Tragedi och utsatthet och tragedi igen

Det enklaste sättet att beskriva "Tunna blå linjen" är att den ger en ärlig inblick i den utsatthet poliser möter i sin vardag. Dels genom att tvingas hantera jobbiga situationer, brott och människoöden dagligen och dels den socialt mediala skitstorm som för med sig ett hagel av osanningar, missuppfattningar, gissningar och egna slutsatser som sällan stämmer överens med verkligheten. Jag säger inte att polisen gör alla rätt jämt, men det är få yrkeskårer som får stå ut med så mycket hat och ogrundade åsikter som de.

Så klart finns det alltid två sidor och även om "Tunna blå linjen" skildrar polisens sida, tvekar den inte till att skildra gränslandet mellan rätt och fel. I denna säsong bland annat skildrat av att en polis brottar ner ett tidningsbud med invandrarbakgrund lite väl hårt efter att allmänheten rapporterat om en man som rycker i dörrarna. Ur en synvinkel är ingripandet befogat, ur en annan gravt överdrivet. Resultatet blir att polisen hängs ut som rasist och det är bara ett av många uthängningar som sker i denna andra omgång.

Det var i början av 2021 som vi först stiftade bekantskap med Malmöpoliserna Sara (Amanda Jansson), Magnus (Oscar Töringe), Leah (Gizem Kling Erdogan) och Jesse (Per Lasson) och deras kollegor. Parallellt med polisarbetet lärde vi känna den privata sidan av karaktärerna. Den troende och nyinflyttade Sara och den känsliga och välvilliga Magnus blev ett par, Leah slogs mot tvivel i sin egen roll och i nära relationer och Jesse hanterade en besvärlig skilsmässa samtidigt som han som yttre befäl hade ett ansvar för både kollegor och kåren i stort.

Den här säsongen inleds med en stark händelse som sätter tonen för allting. Sara och Leah åker ut till en övergiven industribyggnad där det misstänks bo människor illegalt. Innanför de stängda dörrarna startar en brand som gör att många skadas eller omkommer. Det är en fruktansvärd och hemsk tragedi som påverkar Malmö, och inte minst våra poliser, på olika vis.

Kort därpå ser Magnus att en av kvinnorna som skadades i branden inte fått vård och hjälp och gör en mänsklig insats som långt senare ska förvandlas till något helt annat. Jesse är på en bättre plats än sist men hans liv kompliceras av ny ung poliskvinna Fanny (Malou Marnfeldt) som visar känslor för honom och en polisaspirant Osmond (Johannes Lindkvist) som inte riktigt har det som krävs för yrket. Leah har hamnat i ekonomiskt trassel privat och har en hel del ouppklarat med sin mamma (Andrea Edwards) samtidigt som hon återigen tvivlar om sin yrkesroll. Sara har gjort slut med Magnus och i stället blivit tillsammans med Khalid (Mustafa Al-Mashhadani), en av de få poliser som har allmänhetens beundran. Är han rätt person för Sara och har hon släppt Magnus helt?

Säsongen är två avsnitt kortare än den första men är minst lika bra. Det är en serie som bottnar mer i realism än i överdriven dramatik, men det betyder förstås inte att serien är händelselös. Det är den verkligen inte. Den verklighet som den grundas i är tillräckligt dramatisk i sig själv för att man som tittare ska dras in i berättelsen och livsödena och verkligen känna för karaktärerna när de går igenom synnerligen besvärliga situationer. Eller för den delen när de mår bra. Men hur man än ser på det är finalen på säsongen otroligt dramatisk och gripande.

Även efter säsong 2 kvarstår "Tunna blå linjen" som en av de bästa svenska dramaserierna just nu.

På SVT Play finns en dokumentär, "Bakom Tunna blå linjen" som kom samtidigt som säsong 2:s sista avsnitt. Förutom det otroligt märkliga valet att börja dokumentären med säsong 2:s absoluta final är det en på alla sätt bra bakomfilm som ger tyngd och mervärde åt både serien och dess skapande. Här finns mycket bra att smaska i sig, från provfilmningar till medryckande regiarbete i stundens hetta, men framför allt mycket av skaparen och huvudförfattaren Cilla Jackert. Något annat hade varit otänkbart.

1. Jag tror det är först i säsongens sista avsnitt och seriens totalt 18:e avsnitt som uttrycket "tunna blå linjen" används för första gången.

2. En ny karaktär i säsongen är en chef som heter Katrin Hatt och spelas av Sanna Ekman. Det är inte första gången Ekman spelar uniformerad polis. Vi minns henne som Katarina "Katta" Nilsson i "Tre Kronor". Nästan samma förnamn alltså. Men polisen Hatt är en frisk fläkt i ensemblen, till skillnad från Nilsson i "Tre Kronor" som mest var störig.

3. Jag kan inte låta bli att få en obehaglig känsla av att vi nu har fått se det sista av serien. Bakomfilmen förstärker den, men förhoppningsvis blir det mer om ett eller två år. I en artikel hos Expressen berättar Cilla Jackert via epost att SVT utvecklar en tredje säsong och att hon har ett tema som hon vill jobba med, men att det inte betyder att säsongen blir gjord.

ANDERS JAKOBSON (2022-11-09)