Disney gör satir sig själva

I filmen "Förtrollad" förflyttades Giselle (Amy Adams) från Andalasia, en magisk värld där folk pratar i sång och dagarna består i att slåss mot drakar och jättar, till New York. Där träffade hon Robert (Patrick Dempsey) och hans dotter Morgan, och det blev platsen där hon bestämde sig för att leva sitt "lycklig i alla sina dagar". Det visar sig dock att New York inte fungerar riktigt på samma sätt som Andalasia. Det lyckliga slutet som ska komma efter att man gift sig och fått barn blir vardag, och Morgan (Gabriella Baldacchino) växer upp till tonåring. Om det är något som är motsats till lycklig i alla sina dagar så är det livet med en tonåring.

"Avförtrollad" tar sin början då Giselle och hennes lilla familj beger sig från New York till den lilla förortsstaden Monroeville. Där hoppas Giselle att de ska kunna börja om och hitta ett sätt att leva lyckliga, utan några tonårsbekymmer. Morgan är dock mindre glad över att lämna sina vänner och börja om i en liten trött småstad. Saker blir inte heller bättre av att Andalasias kungapar (James Marsden och Idina Menzel) lämnar över en önskestav till Giselle och Roberts dotter Sofia. En önskestav som endast kan användas av en äkta dotter av Andalasia, vilket Morgan inte är.

Efter att Giselle gjort ett misslyckat försök att hjälpa Morgan passa in i skolan gör Morgan det klart att Giselle inte är hennes mamma, endast hennes styvmamma. Detta gör Giselle förtvivlad och hon bestämmer sig för att använda Sofias önskestav för att önska att deras liv var lite mer som en saga. Nästa morgon vaknar hon upp och hennes önskan har gått i uppfyllelse. Plötsligt är det inget konstigt att alla brister ut i gemensam sång, att både djur och maskiner kan prata och att det existerar både jättar och drakar. Det Giselle inte räknat med är att styvmödrar i samtliga sagor är elaka och sakta börjar hon förlora sig själv i rollen som sagans antagonist.

De senaste tio åren har Disney fokuserat på att inte berätta historier om äkta kärlek mellan en ung flicka och hennes prins. I stället har de till och med skämtat om att det varit deras inriktning så länge. Med "Avförtrollad" går de ett steg längre och gör nästan satir på sina tidigare verk. Exempelvis görs en flashmob där de för en kort stund sjunger och dansar till "Be Our Guest" från "Skönheten och Odjuret", och senare skapar de en rekreation av scenen där Ariel ligger på en sten och vatten skvätter upp runt henne från "Den Lilla Sjöjungfrun". De till och med tar ekorren Pip (Griffin Newman) och förvandlar honom till en ond katt, eftersom skurkarna i Disney-filmer ofta har just en ond katt som sidekick. Detta gör också att filmen inte ska tas på för stort allvar. Om man tycker att Disney-filmer är för mycket kliché och ogillar den spontana sången som kommer av ingen anledning alls är detta inte en film att se.

Personligen är jag inget större fan av satir, vilket gör att trots att jag älskar Disney så tycker jag det blir lite för mycket på sina ställen. Grundidén är jättebra, och det finns så mycket de hade kunnat göra med det. Exempelvis hade jag gärna sett ännu mer av Giselles väg från att vara den oskuldsfulla karaktären hon är till att bli den onda styvmodern. En utveckling som en skådespelerska som Amy Adams skulle ha gjort fenomenalt. Alternativet hade varit mer av fantastiska Maya Rudolph i rollen som Malvina, som blir den onda drottningen. Nu får de båda dela på rollen som antagonist, vilket gör att vi får lite halvhjärtat av båda. För att möta upp detta hoppades jag på en riktig showstopper till låt mellan dem, men när de sjunger till varandra blir det lika halvhjärtat som det känns överlag med de båda. Detta trots att musiken skrivits av veteranen Alan Menken.

En annan missad möjlighet är att Morgan inte nödvändigtvis behöver falla för "prinsen". Även om det behövs i sagodelen och satiren av filmen så behöver det inte sluta så. Det hade varit spännande av Disney att göra hela satirbiten, för att sedan sluta med att inte gå den mest klichémässiga vägen. Vad hade exempelvis hänt om hon i stället fallit för en annan tjej i skolan?

Det här är filmen för inbitna Disney-fans eller de som vill ha en film där det inte krävs någon större hjärnverksamhet för att titta. Kanske även barn skulle uppskatta filmen, även om många skämt troligtvis flyger över deras huvuden. Det är absolut ingen dålig film, jag bara hade önskat att Disney vågat ta den ett steg längre.

Vi bjuds på trailern till filmen, vilket kanske kan locka till att se filmen, men annars bidrar den inte jättemycket. Trailern är dock ganska bra gjord för att visa vad man får i filmen, även om den känns aningen mer äventyrlig än vad filmen i slutändan faktiskt är.

1. De tre personer som samåker med Robert i början av filmen är alla musikalartister. Exempelvis vann James Monroe Iglehart, en av de tre, en Tony för sin roll som Anden i Aladdin på Broadway.

2. Disney är experter på att lägga in skämt riktade till de vuxna tittarna. Ett exempel är i filmens öppning då en ekorre säger att det inte kan finnas något efter "lyckliga i alla sina dagar" då man gifter sig, och sedan händer det ingenting någonsin igen.

3. I första filmen förklarar Giselle för Morgan att styvmödrar faktiskt inte är så illa som man fått lära sig. En lite rolig detalj då hela denna film utgår från att styvmödrar alltid är de onda.

EMMA ÅKERLIND (2022-11-23)