Traffickingthriller i trafiken

Juliette Binoche spelar lastbilschauffören Sally som fraktar runt grejer kors och tvärs över USA. När en last levererats, kopplas nästa på och så fortsätter det, dag in och dag ut. Då och då stämmer hon av med sina närmaste kollegor över radion och snackar lite skit och då och då stannar hon till vid truckstoppen för att fylla på med vad som nu behöver fyllas på. Det är ett ensamt liv.

Hennes bror Dennis (Frank Grillo) har suttit i fängelset en tid och nu är det äntligen dags för muck. Vid deras sista träff innan han ska släppas ut ger han henne en liten lapp med ett uppdrag. Uppgivet suckar Sally eftersom hon trodde det var slut med det där tramset, men Dennis är skyldig någon en sista tjänst. Det är enkelt, Sally ska bara köra ett paket mellan två punkter. Svårare än så är det inte och hon har gjort det förr.

Skillnaden denna gång är att paketet är en ung flicka (Hala Finley) och det får Sally att protestera ljudligt. Men hon måste genomföra uppdraget, annars får Dennis ta konsekvenserna. Det hela hade varit enkelt om det inte hade blivit så att i samband med överlämningen, skjuter den unga flickan mannen som ska ta emot henne och Sally får illa kvickt fly med flickan. Det här är inte bra på något vis och plötsligt är de på flykt via vägarna. Men det blir också ett sätt för dem att lära känna varandra, vilket gör det allt svårare för Sally att genomföra grunduppdraget.

Parallellt hittar polisen och FBI den ihjälskjutna mannen som är en känd människohandlare. Pensionerade agenten Gerick (Morgan Freeman) har kallats in som konsult till färskingen Sterling (Cameron Monaghan) och det är en väldigt personligt fall för Gerick, som dock hittar utrymme för att häckla sin unga kollega så fort det bara går. Men jakten intensifieras och snart börjar de förstå hur saker och ting hänger ihop.

Filmens stora höjdpunkt är när den unga Hala Finley (född 2009) håller en liten monolog om sin uppväxt och det känns oerhört genuint och trovärdigt spelat. Det är alltid imponerande när väldigt unga skådespelare levererar på det viset. I övrigt är filmen si så där. Det är klart att temat med trafficking är gripande och vidrigt, men berättelsen i sig känns inte speciellt unik. Jag undrar också varför manusförfattaren lagt så stor vikt vid att Morgan Freemans gubbagent ska trycka ned sin unga kollega så mycket. Visserligen leder det fram till att de hamnar på en jämnare nivå hierarkiskt mot slutet av berättelsen, men det är ganska tröttsamt längs vägen och tar delvis bort fokuset från utredningsarbetet.

Jag har verkligen inget emot Juliette Binoche som jag tycker är en skicklig skådespelare, men en grovhuggen lastbilschaufför har jag väldigt svårt att se henne som. Det går inte riktigt ihop för mig. I slutändan blir "Paradise Highway" inte en helt lyckad film. Inte urusel, men inte heller speciellt minnesvärd.

1. Kul att återse Cameron Monaghan. Han var ju helt otroligt bra som Joker-karaktären i "Gotham" och jag tycker han gör en stabil insats även här.

2. Filmens produktion flyttades från New Mexico till Mississippi när Morgan Freeman kom med. Han bor tydligen i Mississippi och tydligen var det enklare att flytta på filmen än på Freeman... Regissören Anna Gutto menar dock att flytten enbart var positiv utifrån känslan i slutresultatet.

3. Anna Gutto, som även skrivit manuset, långfilmsdebuterar med filmen. Hon har tidigare gjort kortfilmer och tv-serien "Home for Christmas".

ANDERS JAKOBSON (2023-03-09)