Pojke möter pojke enligt hetromallen

Är det verkligen så att det var först 2022 som den första romantiska komedin om ett gaypar kom? Ja, i alla fall om man litar på informationen kring "Bros" och specifikt tittar på filmer som gått upp på bio. Eventuellt även med distinktionen manligt gaypar. Hur det än är känns det lite tragiskt faktiskt, men bättre sent än aldrig.

Billy Eichner spelar Bobby, en podcastare i New York med en ganska skarp attityd om det mesta och ett brinnande intresse för HBTQ+-frågor och i synnerhet dess nedtystade historia i Amerika. Via ett fiffigt manusknep där Bobby firar sin miljonte lyssnare genom att svara på lyssnarfrågor får vi veta mycket på lite tid. Bland annat att han skrivit barnböcker med HBTQ+-perspektiv som inte sålt ett smack och att han fått frågan från ett filmbolag att skriva en romantisk komedi om ett gaypar (vilket förstås känns som en detalj plockad från verkligheten i och med att Billy Eichner skrivit filmen tillsammans med dess regissör Nicolas Stoller)…

Bobbys fokus ligger på hedersuppdraget att driva ett nytt museum över USA:s HBTQ+-historia, där han måste hantera åsikter och tankar från personer från andra bokstäver som utgör den samlade ledningsgruppen tillsammans med honom. Även om de har samma vision i grunden är det många aspekter att ta hänsyn till. Privat nöjer sig Bobby med snabba Grindr-dejter där djupare känslor och kärlek inte har någon större plats, men under en klubbkväll träffar han Aaron (Luke Macfarlane) som enligt Bobbys vän Henry (Guy Branum) är snygg men tråkig. När de väl börjar prata med varandra tycker Bobby att Aaron är ganska rolig men han har också en förmåga att försvinna i tomma intet när Bobby vänder ryggen till.

Men det blir ändå början på en vänskapsrelation med ganska hopplösa möjligheter till att bli något mer. Ingen av dem är inne på förhållanden med substans, men givetvis leder det till att de oundvikligen tar nästa steg och successivt sätts parsamheten under press.

Sudda bort faktumet att det handlar om ett gaypar och det är i princip vilken romantisk komedi som helst. Det är inga större skillnader även om det är klart att det finns detaljer som skiljer sig. Sexskildringarna är lite tuffare men säkert realistiskt fångade och en del diskussioner kring till exempelvis monogami tycker jag sticker ut från de generella romantiska komedierna. Men i övrigt är det samma inslag. Vilket förstås inte är speciellt oväntat.

Filmen är helt okej. Det är klart att jag som hetroman inte känner mig direkt som en i målgruppen, men å andra sidan tänker jag på alla HBTQ+-personer som sett romantisk komedi efter romantisk komedi om hetropar för att det inte funnits några direkta alternativ och då spelar det mindre roll om jag kan relatera till allt eller inte. När det kommer till kritan är det det just en romantisk komedi och de glädjeämnen och utmaningar som parsamhet innebär är enkla att relatera till oavsett vilka som utgör paret.

1. I filmen diskuteras det hur gayrelationer på film vanligtvis gestaltas av hetromän (tydligt exempel: "Brokeback Mountaint") men i den här filmen är alla HBTQ+-karaktärer spelade av HBTQ+-människor.

2. Filmen gick inget vidare på bio. Trots bra recensioner uteblev den stora hetropubliken och filmen sågs främst av gay- eller bimän.

3. Filmen gör sig rolig över Hallmark-filmer. Luke Macfarlane har medverkat i 14 stycken.

ANDERS JAKOBSON (2023-03-27)