Spionerna som tappade minnet

Russo-bröderna, Joe och Anthony, gjorde sig ett stort namn i filmvärlden genom att göra några av de tyngsta filmerna i Marvels filmuniversum. Nu ligger de bakom en av de dyraste tv-serierna någonsin med den ambitiösa spionthrillern "Citadel". Nu ska det poängteras att brödernas huvudsakliga roll är att vara producenter och i stället är det andra namn som listas som manusförfattare och regissörer.

Den sex avsnitt långa första säsongen handlar om den internationella spionorganisationen Citadel som verkar för världens bästa utan att vara knutna till någon speciell nation. I alla fall var det så för åtta år sedan. Serien inleds nämligen med organisationens våldsamma fall. Mitt under ett uppdrag på ett tåg i de italienska alperna inser agenterna Mason Kane (Richard Madden) och Nadia Sinh (Priyanka Chopra Jonas) att deras motståndarrörelse Manticore kommit över alla Citadels hemligheter och utplånar alla verksamma agenter en efter en. Tåget de är ombord på exploderar och Mason och Nadia antas vara döda.

I själva verket överlever de, men vaknar båda upp på olika platser med minnesförluster, vilket i själva verket är en inprogrammerad skyddsåtgärd som Citadels tekniska hjärna Bernard Orlick (Stanley Tucci) ligger bakom. Åtta år senare är Mason den historielösa Kyle Conroy som funderar över varför hans kropp är fylld av mystiska ärr och som då och då får glimtar av en kvinna han inte känner igen, som definitivt inte är den han är gift och har barn med. Bernard som är en av få överlevande agenter lyckas få reda på att Mason är vid liv och kidnappar mer eller mindre Kyle och hans familj för att berätta vem han är. Det finns lite bevis som övertygar Kyle om att Bernard talar sanning och det finns även en möjlighet för honom att få sina minnen tillbaka, men möjligheten går bokstavligt talat i kras. Däremot lyckas Kyle hitta ytterligare en levande Citadelagent, nämligen Nadia som precis som Kyle lever ett nytt liv utan vetskap om sitt förflutna. Nadia får dock sina minnen tillbaka snabbt och i och med det inleds en lurig relation mellan de båda agenterna - den som minns och den som inte minns, för här finns det hemligheter och en utdragen gåta: vem var Manticores mullvad?

Parallellt som Manticoreagenten Dahlia Archer (Lesley Manville) gör allt i sin makt för att få tag på en speciell Citadelväska som rymmer de allra hemligaste hemligheterna, faller serien in i ett upphackat format som fastnar i ett evigt flashbackshoppade för att fylla i luckor från cirka tio år sedan och etablera sammanhang mellan karaktärer och händelser. Det blir ett bökigt berättande som emellanåt saknar flyt.

Jag läser mig till att arbetet med serien inleddes redan 2018 och att det uppstod vissa problem mitt i produktionen som ledde till att showrunners byttes ut och omfattande omfilmningar gjordes. Det är en av anledningarna till att serien sprang iväg till en produktionskostnad på 300 miljoner dollar och kanske en förklaring till varför flytet haltar. Jag vågar nästan tro på det.

"Citadel" bjuder på okej action och om man är ett fan av spionthrillers så kan man säkert finna värde i att titta på serien. Jag är inte helt såld efter en omgång, men i och med att det garanterat blir mer känner jag mig ändå lite medryckt av engagemanget. Men det är långt från det bästa jag har sett.

Lite korta bakomfilmer finns att se på Prime Video.

1. Det blir en andra säsong men innan dess kommer det en italiensk (!) spinoff under namnet "Citadel: Diana". Den ska komma 2024 så en andra säsong är möjligen aktuell först 2025.

2. Eller kanske ännu senare, för det talas även om en indisk (!!!) spinoff. Som synes vill skaparna av "Citadel" bygga upp ett litet universum av internationella serier.

3. Den danska skådespelaren Roland Møller som man kunnat se i flera olika internationella sammanhang (till exempel "Skyscraper") spelar det holländska tvillingparet Anders och Davik Silje som är underhuggare inom Manticore. En är hjärnan, den andra musklerna. Jag är dock oerhört tveksam till att Davik är ett jättevanligt holländskt namn. Det kan vara norskt, om ens det. Det här lite av Møllers lott - i nämnda "Skyscraper" spelade han en dansk med det totalt obegripliga namnet Kores Botha...

ANDERS JAKOBSON (2023-06-02)