Intressant framtidsdystopi

I hela mitt liv har jag dragit mig för att se den här filmen. Jag tror till och med att jag har den avspelad från tv på ett gammalt videoband, som jag aldrig tittat på. Det finns ingen djupare förklaring till detta än att jag upplevde premissen till filmen som otrevlig och obehaglig när jag var yngre. Till och med vidrig. Nu har jag sett filmen och visst är den otrevlig och obehaglig stundtals, men det är ju också meningen.

Filmen utspelar sig i ett dystopiskt 2017 (detta årtal nämns inte i Stanley Kubricks film, men väl i Anthony Burgess roman som den är baserad på) och filmens huvudperson Alex (Malcolm McDowell) är ledare för ett gäng huliganer som misshandlar, våldtar och rånar folk bara för att de kan. Ni känner säkert till filmens estetik och hur Alex gäng är klädda i vita pyjamasliknande kläder, suspensoar och plommonstop. Ett tämligen fånigt mode, men ganska effektivt i filmen.

Efter ett övergrepp på en författare, där Alex våldtar hans fru mitt framför ögonen på den halvt ihjälbultade mannen, blir det en spänning i gruppen och Alex kumpaner lurar honom in i polisens våld efter att han mördat en kvinna. Alex döms till 14 års fängelse.

Efter två år och ett regeringsskifte i England, där filmen utspelar sig, måste det överfyllda fängelset göra utrymme för politiska brottslingar och en metod att bota vanliga fångar har tagits fram. Alex blir försökskanin och utsätts för en djävulsk behandling där han tvingas titta på maratonpass av det ultravåld och annan djävulskap han utsatt sina offer för. Resultatet blir att Alex blir kraftigt illamående och känner dödsångest så fort han utsätts för våldshandlingar eller känner ett behov att utföra några. På två veckor blir han alltså frisk och kommer tillbaka till samhället.

Väl där möter han både sina gamla kumpaner som nu blivit poliser och den författare han invalidiserade och frågan är om Alex verkligen är frisk eller om han bara blivit sämre av behandlingen?

Det finns ett par saker jag verkligen gillar med filmen och det första är givetvis Malcolm McDowells rollprestation som är något alldeles extra. Det kan inte ha varit en enkel roll att göra, men han gör den naturligt och trovärdigt som om det hade varit hur enkelt som helst.

Jag gillar också filmens framtidsvision. Den gjordes 1971 men miljöerna känns ändå i dag rätt futuristiska även om de egentligen enbart är en skruvad 70-talsvariant. Ungefär samma känsla som i "1984". Det är väl egentligen enbart i de tekniska aspekterna det faller lite, till exempel att den lyxigaste ljudbäraren 2017 är en microkassett...

Filmen berättas med Alex röst, vilket för mig blir en direkt brygga till Chuck Palahniuks böcker och filmatiseringar. Speciellt filmens absolut sista replik känns väldigt "Fight club". Däremot är det aningens klurigt att hänga med i dialogen då den delvis berättas på ett eget språk som kallas "nadsat" som är en blandning av slaviska språk och cockneyslang bland annat.

"A Clockwork Orange" är en på många sätt intressant film, men jag skulle inte ranka den speciellt högt om jag skulle göra en personlig topplista över alla filmer jag sett.

Rejält med extramaterial, där bland annat en fullängdsdokumentär (86 minuter!) om Malcolm McDowell ingår. En rejäl titt - minst sagt - på denna skådespelares rika karriär.

McDowell figurerar förbi som hastigast i dokumentären "Still tickin': The return of Clockwork Orange" där både boken och filmen analyseras av diverse experter och annat folk. En mycket intressant och givande trekvartslång titt som skildrar mycket av kontroversen i England när filmen gavs ut, för att sedan bli indragen av Kubrick och otillgänglig fram till hans död.

I "Great bolshy yarblockos!: Making A Clockwork Orange" figurerar andra experter och regissörskollegor till Kubrick och pratar om filmens tillkomst. Viss information upprepas från den ena dokumentären till den andra (med vissa skillnader i hur till exempel den beryktade våldtäktsscenen kom till), men det mesta är ny information och en överlag bra making of.

Rejält och bra extramaterial.

1. Titeln är lite svårförklarad och det finns dessutom en mängd olika förklaringar till den. Burgess menar att det är ett cockneyuttryck medan andra menar att han hittade på det själv och att ordet "orange" har sitt ursprung i Malay-ordet "orang" som betyder man. Alltså skulle titeln kunna översättas som en mekanisk, styrd man, vilket är vad Alex blir i historien. Titeln är även namnet på den samhällskritiska bok som författaren i filmen skiver. Den tyska översättningen av filmtiteln är "Uhrwerk Orange" som av någon lustig anledning alltid roat mig.

2. Författaren har en livvakt som är en stor bodybuildartyp som är sjukt lik Clark Kent/Stålmannen. Livvakten spelades av David Prowse som sedan klampade omkring flåsande i en svart dräkt i de tre första klassiska "Star Wars"-filmerna.

3. I en scen där Alex raggar upp två tjejer i en skivbutik kan bland annat skymta soundtrack-LP:n till Kubricks "2001: A space odyssey".

ANDERS JAKOBSON (2007-12-22)
Utkomstår: 2007
Ljud: Dolby digitial
Bild: 1.66:1
Kommentarspår med Malcolm McDowell och historikern Nick Redman, trailer, Dokumentär: Still tickin': The return of Clockwork Orange, Great bolshy yarblockos!: Making A Clockwork Orange, Karriärprofil: O lucky Malcolm!
NIO TIPS FRÃ…N FEBRUARI/MARS
UNDERHÃ…LLNINGSUTGÃ…VORNA