Karaktärsutveckling och prövningar i Oz

Den tredje säsongen av fängelseserien "Oz" handlar mycket om karaktärsutveckling och prövningar. Om man följt den här serien under de tidigare säsongerna har man vid det här laget lärt känna karaktärerna väl, och då är det lite roligt att det händer något med dem, så att fräschören bibehålls. "Oz" är generellt sett en serie med väldigt hög lägsta nivå och i regel är det inga omvälvande förändringar från en säsong till en annan, och i och med att säsongerna i sig är väldigt korta - denna enbart åtta avsnitt - så känns det snarare som en lång säsong som hackats upp i mindre bitar.

Nog om det. En central händelse i denna säsong är en boxningsturnéring mellan fångarna. Här är alla med - italienare, latinos, svarta, bögar, arier, irländare och så vidare, och det är just irländaren O'Reily - fängelset halaste fula fisk - som manipulerar hela turnéringen sin väg så att hans efterblivne bror kan ta sig till final, en final som blir tragisk och som blir en del i en annan stor spänning i säsongen - kriget mellan vita och svarta. Detta tar dock inte fart i den här säsongen men man antar att det kommer att spela stor roll i nästa.

Drivande här är Adebisi, den rejäla afrikanen som i slutet på säsong två spärrades in på mentalavdelningen. Nu är han tillbaka i Emerald City som en ny man som insett sina misstag och vill glömma sitt gamla liv. I alla fall är det det han vill att man ska tro, för snart är han tillbaka i gamla mönster, om än lite mer diskret, när han lyckas smitta den italienska bossen Nappa med aids-smittat blod och sedan röra om lite i grytan så att Emerald City-ansvarige Tim McManus hamnar i blåsväder lite extra.

McManus anklagas för sexuella övergrepp till höger och vänster, först från nya kvinnliga väktaren Howell (som är som klippt och skuren ur "Kvinnofängelset") och sen från fången Kenny Wrangler. Denna prekära situation gör att McManus inte drar jämt med fängelsedirektören Leo Glynn. Glynn dras med sina egna problem då sonen till en före detta kollega börjar jobba på fängelset, en kollega som dog där och Glynns roll i det hela är något oklar. Samtidigt försöker han pressa den isolerade fången Alvarez på information om vem som våldtog hans dotter.

Alvarez släpps tillfälligt ur isoleringscellen när han går med på att möta vakten Rivera som han stack ut ögonen på i förra säsongen, ett möte som fängelsets psykolog/nunna Peter Marie hoppas kunna nysta ut en del trassel. Det går så där. (Översättaren får detta "face to face"-möte till "öga mot öga" vilket givetvis är helt omöjligt.)

Peter Marie är en av de som genomgår prövningar under säsongen. Hon manipuleras av en fånge som lyckas tränga in i hennes privatliv och får henne att känna känslor som hon inte räknat med, vilket leder till en del avgörande beslut. En annan som genomgår prövningar är den smarta muslimledaren Kareem Said som förälskar sig i en vit kvinna, någon som varken hans muslimska vänner eller arierna tycker speciellt mycket om. Efter en kris vänder han sig till advokaten Beecher som står för den största karaktärsförändringen.

I förra säsongen manipulerades Beecher hejvilt av sin nemesis, arien Schillinger, vilket slutade med att Beecher fick både armar och ben brutna. I början av säsongen kommer han tillbaka från sjukavdelningen fast besluten om att ta hämnd på de som betedde sig illa mot honom, och en av dem möter sitt öde tämligen snabbt.

Allt detta medan resten av fångarna sitter och tittar på ett barnprogram på tv av en - eller ska jag säga två? - enkel anledning...

Återigen en bra och jämn säsong. Skådespelarna agerar med stor trovärdighet, även om det möjligen händer lite mer än vad som egentligen är rimligt. Men strunt i det, "Oz" är ett drama och ett bra sådant.

Tyvärr ingenting.

1. Jag tycker det är ganska roligt - i brist på bättre ord - att J.K. Simmons spelar den ariske ledaren Schillinger med så stor trovärdighet, när han gör en så totalt annorlunda roll i "Spider-man"-filmerna.

2. Avsnittens omslutande ram där den rullstolsbundna Hill berättar saker kan emellanåt vara lite svåra att koppla ihop till innehållet i avsnitten, men erbjuder å andra sidan ett spännade stilbrott som ibland kan bli helt fantastiskt. Som i avsnittet om identitet där Hills monolog illustreras av bilder på fångarna utklädda till bland annat superhjältar.

3. Det är en del omsättning av karaktärer i serien. Vissa stannar kvar, andra göra bara kortare gästspel. Den som jag gärna hade sett mer av var den fullständigt stenhårda ryska torped som dyker upp mitt i säsongen.

ANDERS JAKOBSON (2007-12-17)