Plottrig svensk synd

Uppfattningen om "den svenska synden" hade uppenbarligen stor draghjälp av filmer som Arne Mattsson-regisserade "Ann & Eve", där två svenska kvinnor, den ena pryd och den andra nymfoman, åker på semester till Italien för att ha lite roligt. Eve (Marie Liljedahl) gör det hela som någon sorts möhippe-resa då hon snart ska gifta sig medan Ann (Gio Petré) har andra, dunklare motiv. Den senare har i inledningen, i vad som är filmens tveklöst bästa scen, skjutit ner en man, och anledningen till mordet är ett av filmens mysterier - vilket visar sig vara kopplat till Anns yrke som filmkritiker.

Det roliga i kvinnornas semesterresa består förstås i att ligga runt så mycket som möjligt med lokalbefolkningen. Ja, detta är sexploitation och filmen innehåller en hel del naket. Tiderna har dock förändrats sedan 1970, varför storyn idag inte känns varken mer provocerande eller vågad än vilken amerikansk collegefilm som helst. Istället är filmen faktiskt ganska tråkig. Särskilt de inledande 45 minuterna är svåra att ta sig igenom, då det enda de går ut på är att Eve och Ann spatserar omkring medan italienska män lystet stirrar på dem.

Men "Ann & Eve" är inte bara sleaziga lättsamheter. Här finns ett antal konstnärliga scener, ibland lyckade, ibland svåruthärdligt pretentiösa. Mattsson stoppar även i filmens mitt in en lång scen där Ann diskuterar filmkritik med en fiktiv regissör. Detta fungerar som en självreflexiv kommentar till filmen, och faktum är att scenen inte hade varit helt malplacerad i ett verk av Jean-Luc Godard, även om Mattsson kommer fram till andra slutsatser än den franske innovatören hade gjort.

Skådespeleriet är lite sådär. Huvudrollsinnehaverskorna gör ett bra jobb, men då filmens aktörer är av en mängd olika nationaliteter har dubbning använts frikostigt och resultatet är att många prestationer framstår som sämre än vad de egentligen är. Dialogen är hur som helst helt kass.

Under filmens andra hälft får filmen ett något mer balanserat tempo, men jag kan ändå inte undvika slutsatsen att den är alldeles för lång. Historien hade med lätthet kunnat berättas på en timme. Dessutom är storyn så otroligt plottrig. Det verkar som Mattsson blivit överambitiös och velat göra två filmer samtidigt, och därför övertygar varken sexploitation-delen av filmen eller den filmvetenskapliga mordhistorien.

Ett massivt trailerpaket.

1. I Sverige hade filmen titeln "Ann och Eve - De erotiska".

2. Regissören Arne Mattsson gjorde hela 61 filmer mellan 1944 och 1989.

3. Ett fenomen jag märkt blivit allt vanligare på senare tid är att vissa tecken i textningen blir fel genom en hel film. I detta fall uppstår problemet när bokstaven "e" ska få en apostrof, och istället ser man bara "_". Irriterande.

JOEL FORNBRANT (2008-01-15)