Russell + Kristofferson = hästsport

Actionguden Kurt Russell och countryhjälten tillika auktoritetsmästaren Kris Kristofferson spelande far och son i samma film? Det måste väl ändå handla om den bästa actionrökaren på denna sida om 80-talet? Nej, inte direkt. "Dreamer" är istället en fin familjefilm där dessa herrar representerar de äldre generationerna i en hästuppfödarfamilj som i ett desperat drag adopterar ett tävlingssto med brutet ben. Kusen ges istället för avgångsvederlag till Ben (Russell), när han får sparken från jobbet som tränare av den.

Normalt brukar benbrott vara lika med nackskott för en tävlingshäst, men av hänsyn till sin blödiga lilla dotter Cale (Dakota Fanning) bestämmer sig Ben istället för att försöka rehabilitera och, efter ett misslyckat avelsförsök, träna upp hovdjuret. På så vis kan han också få en chans till revansch mot sitt svin till före detta chef, härligt ondskefullt spelad av David Morse. Det dröjer inte länge innan Cale utvecklat en stark vänskap till Soñador, som hästen heter, och tillsammans med farfar Pop (Kristofferson, som faktiskt kallas så genom hela filmen) tar de sikte på att vinna en riktigt stor galopptävling för att få in lite väl behövda stålar.

En familjefilm med hästtema verkade ju lite sådär, men mitt intresse sporrades när jag blev varse att Russell och Kristofferson medverkade. Och "Dreamer" är faktiskt en riktigt bra film trots den något slitna "mot alla odds"-modus inom vilket den placerar sig. Det som får den att fungera så pass bra är främst en välhanterad protagonist/antagonist-dynamik, där våra hjältar genom diverse hinder på vägen verkligen släpas genom smutsen, och där skurken är så genialt osympatisk (han mobbar små barn utan att blinka) att man inte kan undgå att hata honom.

Utan att på något sätt vara nyskapande eller tekniskt hänförande, även om en del galoppscener är mycket fint fotade, är "Dreamer" en film relativt befriad från brister. Ett irritationsobjekt är Fannings lite präktiga och lillgamla tolkning av Cale, men jag har sett mycket värre.

"Dreamer" har en bra ensemble, är välgjord och okontroversiell, innehåller lite drama, lite humor och lite spänning. Ungefär som jag inbillar mig att en familjefilm ska vara.

Finns inget.

1. Historien är baserad på verkliga händelser där en häst som haft samma benbrott som den i filmen vann ett antal stora lopp.