Ett sagohopkok som faktiskt håller ihop

Vid en första anblick känns "Stardust" som ett hopkok av alla tänkbara falanger av äventyrs-/fantasy-/sagogenren: Kung, prinsar, prinsessa, häxor, pirater, magi och ett hemligt land mitt i England. Stor risk att historien spretar åt alla håll med andra ord, men faktum är att filmen hålls ihop på ett föredömligt sätt. Det är kanske inte så konstigt när den är baserad på en bok av erkända fantasyförfattaren Neil Gaiman.

Den lite bortkomna unge mannen Tristan Thorn (Charlie Cox) försöker vinna rika Victorias (Sienna Miller) hjärta genom hämta en fallande stjärna på andra sidan en mur i anslutning till hans hemby Wall. Muren vaktas 24 timmar om dygnet för på andra sidan finns det hemliga riket Stormhold. Vad Tristan inte vet är att han faktiskt är från Stormhold då hans far färdades dit för ett antal år sedan och lyckades göra en fängslad prinsessa med barn.

Men det är fler som är ute efter stjärnan. Tre gamla häxor, ledda av Lamia (Michelle Pfeiffer), behöver den för att återfå sin ungdom, för stjärnan är egentligen en flicka (Claire Danes) vars hjärta ger evigt liv - om man äter upp det. Anledningen till att stjärnan föll över huvud taget var att en döende kung (Peter O'Toole) omöjligen kunde utse en tronföljare bland sina ohängda söner och kastade helt sonika iväg sin kungliga rubin med uppmaningen att den med kungligt blod i ådrorna som kunde hämta den skulle få tronen. Rubinen flög iväg upp i himlen och krockade helt enkelt med stjärnan varpå hon föll ned tillsammans med rubinen.

Med andra ord är det många som är på väg mot samma mål, och Tristan hinner lyckligtvis först. Men innan han riktigt fattat att flickan Yvaine är stjärnan så hamnar de i fara och utsätts för allehanda äventyr där en piratkapten (Robert De Niro) hjälper dem på vägen. Och under resans gång blossar en kärlek upp mellan Tristan och Yvaine som förändrar allt.

Med tanke på filmens omfattande innehåll är det inte så konstigt att det blivit ett tämligen storslaget äventyr av historien. En perfekt kombination av en klassisk matinéfilm och modern teknik. Jag ska inte säga att alla specialeffekter är klockrena, men de håller, och det gör filmen som helhet. Har man en liten förkärlek till äventyrsfilmer av det här slaget lär man inte bli besviken.

Det rika skådespelarstallet i filmen gör bra ifrån sig. Legendarer som De Niro och Pfieffer gör sina roller galant, och mer eller mindre okända huvudrollsinnehavaren Charlie Cox är helt perfekt som den bortkomna pojken som blir en heroisk man under äventyrets gång. Även i mindre roller finns bra skådespelare, speciellt gillar jag Mark Williams som spelar en get (!) som blir förvandlad till människa (!!) med uppenbart komiskt resultat.

Perfekt söndagsunderhållning.

DVD:n kom 2008, men till blu-ray-utgåvan har man klämt in lite mer extramaterial. Till att börja med ett kommentarspår med manusförfattaren Jane Goldman och regissören/manusförfattaren Matthew Vaughn. Dessvärre upplevde jag detta som lite trist och hoppade över det efter några minuters smakprov.

Ytterligare nytt är ett inslag med Neil Gaiman och illustratören Charles Vess där de vandrar runt på inspelningsplatsen och kommenterar lite.

I övrigt är det samma som på DVD:n - till att börja med en ganska rejäl bakomfilm där man besöker olika inspelningsplatser och scenbyggen. Regissören Matthew Vaughn pratar mycket om hur alla skådespelare hamnade i rollerna, och Neil Gaiman delar med sig av hur han kom på historien.

Blocket med bortklippta scener innehåller ganska många sekvenser med spökena som tidigare var kungens prinsar. De var sju från början, men eftersom de traditionsenligt hade ihjäl varandra blev det bara en kvar till slut. De övriga prinsarna fortsätter att vara med i historien som spöken tills en tronföljare är bestämd. De bidrar med andra ord med en hel del komik till historien, varför det är ganska kul att se några fler scener.

Det finns även en samling bloopers som alltid är underhållande att se, samt filmens biotrailer.

1. Ricky Gervais gör en liten roll i filmen där han faktiskt bara är med i tre scener, men man känner definitivt igen honom. Det är även han som står för flest bloopers bland extramaterialet.

2. Ian McKellen förser filmen med en berättarröst.