Rar japansk barnfilm - i Sverige

Hayao Miyazaki är den japanska animatören och regissören som rönt stora framgångar med sina filmer, speciellt kanske med "Spirited away" (2001) som hann vann en Oscar för. Den filmen var en sorts "Alice i Underlandet"-variant med mycket fantasifyllda inslag, och med det i åtanke förväntade jag mig att "Kikis expressbud", gjord 1989 men som först nu kommer till Sverige, skull vara något åt samma håll.

Så är det inte. "Kikis expressbud" är en förhållandevis rak berättelse där det enda onormala är att Kiki är en ung häxa som flyger runt på sin kvast tillsammans med sin pratade katt Jiji. Lustigt nog har Miyazaki valt att placera filmen i ett 50-tals Europa som inte upplevt första och andra världskriget, vilket gör att filmen knappt känns japansk, om man inte har det japanska ljudspåret på. Och ännu lustigare är att det inte bara är Europa, utan till större delen Sverige vi får se i denna japanska film!

Kiki har precis fyllt tretton år och enligt traditionen är det då en ung häxa ska flytta hemifrån för ett års praktik i den verkliga världen. Kiki tar sin kvast och katt och sticker iväg och hamnar till slut i en idyllisk stad vid havet. Hon är först inte på det klara om de har behov av en häxa i staden, men när hon hjälper den gravida bageriägarinnan Osono att återlämna en napp (!) till en kund genom att flyga efter denna finner Kiki sin plats i staden. Hon blir ett expressbud och den snälla Osono ger henne mat och husrum.

Därefter råkar Kiki ut för det ena äventyret efter det andra under sina buduppdrag. Hon skaffar lite nya vänner, bland annat pojken Tombo som dock påverkar henne på ett lite annorlunda sätt. Plötsligt börjar Kikis häxkrafter att avta och det behövs något alldeles speciellt för det att komma tillbaka.

Det här är en väldigt rar film som bygger på en populär japansk barnbok. Filmen är traditionellt cellanimerad och mycket snygg, tjusiga bakgrunder och härligt pigga färger. Och den här staden som Miyazaki byggt av beståndsdelar från Stockholm, Visby, Lissabon, Paris, San Francisco och Milano är så idyllisk att jag vill packa väskan och flytta in i tv:n.

I det stora hela en bra barnfilm.

Inget extramaterial förutom trailers till andra Miyazakifilmer.

1. Det finns givetvis ett svenskt ljudspår med röster av bland annat Myrra Malmberg, Lizette Pålsson och Ewa Fröling.

2. Katten Jiji är en bra sidekick till Kiki och i en rolig sekvens måste han spela en docka som hamnar mitt i gapet på en trött hund.

3. Miyazaki och hans anställda reste faktiskt till Sverige för att göra research till sin fiktiva stad. En del skyltar i staden är på svenska och man kan se både Stockholms stadshus och ringmuren i Visby.

ANDERS JAKOBSON (2008-03-13)