Många ”hoppa till i stolen”-ögonblick

I "Whisper" får vi se hur ett gäng småbrottslingar kidnappar sonen i en rik familj för att sen avkräva familjen en ordentlig lösensumma. Själva kidnappandet går helt enligt planen och de för honom till en stuga ute i ingenstans för att invänta vidare instruktioner. Allt leds nämligen av Jones, en man ingen av dem träffat…

Ganska snart visar det sig dock att David som killen heter inte är en vanlig kille. Det visar sig nämligen att han har förmågan att sätta idéer i folks huvuden, dyka upp när man minst anar det och dessutom vet han mer om kidnapparna än han rimligtvis borde. En efter en manipulerar han kidnapparna tills endast två av de fyra finns kvar. De kvarvarande vill trots bortfallet inte riktigt inse vem de har att göra med. Först när Max träffar Jones börjar han inse vem de faktiskt har kidnappat…

I huvudrollerna ser vi Sarah Wayne Callies som Roxanne och Josh Holloway som Max. De flesta känner nog igen Sarah från "Prison Break" där hon spelade doktor Sara Tancredi och Josh från "Lost" där han spelar Sawyer. Sarah funkar bra i sin roll medan det är värre med Josh. Det är inte så att han är dålig, tvärt om han är väldigt bra. Problemet är bara att han ser ut precis som han gör i "Lost" och dessutom är Max väldigt lik Sawyer till sättet. Detta gör att man som fan av "Lost" har svårt att inte tänka på Sawyer när man ser filmen, vilket ju inte direkt är meningen.

Annars är "Whisper" spännande och bjuder dessutom på flera "hoppa till i stolen"-ögonblick. Det enda som inte riktigt håller är dels att Davids avvikande sätt presenteras så tidigt i filmen (det hade varit bättre om det kommit smygande) och dels att ingen reagerar på att han är annorlunda. Han dyker upp som ur tomma intet, ställer till besvär och målar stora konstverk på väggarna i sitt rum och ändå verkar ingen tycka att det är speciellt konstigt med honom.

Med andra ord, "Whisper" är spännande men inte helt realistisk. Hade man lagt lite mer på det hade den kunnat bli en riktigt bra film. Nu stannar den vid lite bättre än medel.

Filmen innehåller tyvärr inget extramaterial.

1. Den amerikanska DVD-utgåvan innehåller både ett alternativt slut, borttagna och förlängda scener samt en dokumentär om filmen. Tyvärr finns de alltså inte med på den svenska utgåvan.