Långsam och intensiv samma gång

"No Country For Old Men" handlar om tre män: en vietnamveteran som kommer över en väska med knarkpengar, en sanslöst iskall mördare och en gammal polis på väg att pensionera sig som försöker komma på hur allting hänger ihop - och varför världen blivit som den blivit; ett land där inga äldre män längre passar in.

Filmen utspelar sig under en stekhet sommar i västra Texas 1980. Knarksmugglingen över gränsen från Mexico har blivit ett allt mer dominerande inslag för de brottsbekämpande poliserna. Ibland ebbar handeln ut i blodiga uppgörelser och just en sådan kliver Llewelyn Moss (Josh Brolin) in i när han är ute i det torra landskapet och jagar.

Han är en Vietnamveteran som man nu kan anta inte är helt och hållet laglydig. Han träffar på ett antal parkerade bilar där ute i vildmarken, och en samling lik. På ett flak finns rejäla paket med knark, och Llewelyn lyckas lista ut att någon måste ha överlevt uppgörelsen och flytt med pengarna. Han spårar upp denna last man standing som dock visar sig ha dött till följd av skottskador. Men han har pengarna, en väska fylld med två miljoner dollar. Llewelyn lägger beslag på väskan och gömmer undan den i sin trailer. Ingen ser det, det finns inga vittnen.

Men när han ger sig tillbaka till brottplatsen finner han att fler letar efter pengarna och blir jagad under dramatiska former. Han lyckas ändå klara sig undan och väljer att fly med pengarna från hemorten.

Vad han inte vet är att det finns en sändare i väskan och de som förlorat pengarna vill till varje pris ha tag i dem. Därmed kommer Anton Chigurh (Javier Bardem) in i bilden. Han är en yrkesmördare som helt och hållet saknar samvete. Utan att tveka mördar han alla som kommer i hans väg (på en del rätt spektakulära och brutala vis) - inklusive hans uppdragsgivare. Han får snabbt upp spåret på Llewelyn och ligger honom hack i häl.

Efter dessa båda kommer slutligen Sheriff Ed Tom Bell (Tommy Lee Jones) som försöker lista ut vad det är som pågår. Han är en polis av den gamla skolan och det nya knarkrelaterade våldet är främmande för honom, för att inte tala om Chigurh som är en brottsling han aldrig stött på tidigare. När en kollega i El Paso beskriver Chigurh som en galning säger Sheriff Bell: I'm not sure he's a lunatic. /.../ sometimes I think he's pretty much a ghost.

"No Country For Old Men" bygger på en roman från 2005 av Cormac McCarthy (som 2007 fick Pulitzerpriset för sin nästa roman "The Road") och har förvandlats till en mycket speciell och enormt bra film av bröderna Ethan och Joel Coen. Coenbröderna är två mycket omtyckta filmmakare i USA med en rad speciella filmer på meritlistan. Här har de lyckats göra en film som kan beskrivas som långsam och intensiv på samma gång. Jag vet att det är en oxymoron men det är så filmen är. Majestätiska, lätt poetiska bilder av Texas som vi lärt känna staten genom alla år blandas upp med tryckkokeliknande våldsam action, allting förstås uppvägt av ett bländande skådespel.

Josh Brolin och Tommy Lee Jones får ursäkta. De gör båda två oerhört bra insatser, men bleknar snabbt när Javier Bardem visar sig. Från hans första scen i filmen, där han stryper en polis, äger han filmen. Det ansiktsutryck och den blick han ger i den scenen sätter karaktären på en gång. Sedan är det rena uppvisningen i skådespeleri. Man skulle kunna isolera vilken scen som helst med Bardem ur filmen och visa upp den som ett exempel på perfekt skådespeleri. Det avslappnade och välavvägda agerandet, kroppsspråket och hans djupa, skönt knarrande röst, kombinerat med den iskalla utstrålning och det enorma djup han ger till Chigurh är inget annat än makalöst. Sällan har en Oscar för bästa manliga biroll varit så självklar.

Coenbröderna kammade själv hem tre katergorier på Oscarsgalan; bästa film, bästa manus efter förlaga och bästa regi. Det säger en hel del om hur otroligt bra den här filmen är. En av 2000-talets stora filmer.

Extramaterialet består av tre bakomfilmer av varierande längd med en sammanlagd spellängd på ungefär 40 minuter. Känns faktiskt ganska lagom då de tre filmerna tillsammans ger väldigt mycket bra och givande information. Man skulle möjligen önskat att filmen kompletterats med ett kommentarspår från bröderna Coen (eller ännu hellre ett med Javier Bardem i karaktär - Anton Chigurh kommenterar sina aktioner!).

Hur som helst, den första bakomfilmen ger en överblick av hela produktionen med kommentarer av alla möjliga personer involverade i filmen. Den andra är en klassisk asskissing-orgie om hur förträffliga bröderna Coen är på alla plan (vilket de i och för sig verkar vara, så det blir inte störande alls), och den tredje filmen är mer en titt på storyn utifrån filmens faktiska huvudperson - Sheriff Bell. Allt som allt mycket bra och intressant.

1. Till skillnad från många andra filmadaptioner av böcker ska "No Country For Old Men" vara väldigt trogen sin förlaga.

2. "Chigurh" uttalas precis som det engelska ordet "sugar".

3. Även Woody Harrelson medverkar i filmen som en annan yrkesmördare som skickas ut för att stoppa Chigurh. Även om Harrelson inte har så himla många scener i filmen så gör han sin roll mycket bra. Det måste vara så att Coenbröderna plockar fram det bästa ur alla de jobbar med.

ANDERS JAKOBSON (2008-07-09)