Anders Jakobsons blogg

sonic the hedgehog-gate
Postad: 2019-05-24 17:59:22



I mitt gamla yrkesliv jobbade jag emellanåt med redesigner av stora webbsidor. Det var långa projekt som ledde fram till en lanseringsdag samt ljudliga protester. "Gör om! Ta tillbaka det gamla!" och liknande åsikter var vanligt förekommande från de som sett sidan och inte känt igen sig under de första minuterna. Så är det - ibland förändras saker och man behöver tid att vänja sig.

Det är dock sällan som protesterna ger någon omvälvande effekt. Men så har det blivit i fallet med den kommande filmen "Sonic the Hedgehog" baserad på det klassiska SEGA-spelet, här i en kombinerad CGI/liveaction-mix. Trailern ramlade ut för en månad sedan ungefär och har 31 miljoner visningar på YouTube och visar delar av en film som inte kommer att se ut så när den väl kommer på biograferna. Protesterna på designen av huvudkaraktären, den blåa och idiotsnabba igelkotten, var näst intill 100-procentiga och premiären har nu skjutits fram med ungefär tre månader för att allt ska rättas till.

Regissören Jeff Fowler twittrade bara några dagar efter trailerns premiär: "Tack för er support. Och er kritik. Meddelandet är klart och tydligt... Ni är inte nöjda med designen och ni vill ha förändringar. Det kommer att ske. Alla på Paramount och Sega är totalt inställda på att göra karaktären så bra han kan bli..." och i dag la han upp en bild på filmens nya premiärdatum (14/2 2020) och texten "Tar lite mer tid för att göra Sonic helt rätt".

Det här är ju rätt intressant och givetvis fullt görbart eftersom det handlar om en digital karaktär. Det är även en fin gest mot fansen som annars hade hatat filmen. Nu är det förstås spännande att se hur mer lik förlagan karaktären blir.

Jag har spelat spelet några gånger och kan inte påstå att jag blev speciellt förskräckt av att se den animerade karaktären. Det är ju ändå en blå igelkott, men han har kanske lite väl mänskliga drag, i alla fall i kroppen. Titta själva:



anders jakobson