Del Toro tar Hellboy till en ny nivå

Den andra "Hellboy"-filmen är nästan ett rent soloprojekt av Guillermo del Toro. Han står för både regi och manus och har knåpat ihop storyn tillsammans med "Hellboy"-skaparen Mike Mignola. Till skillnad från den första filmen är "Hellboy II: The Golden Army" inte baserad på någon av Mignolas serieäventyr utan en originalhistoria, även om Mignola i efterhand kompletterat med en serie.

Visuellt blir detta oerhört tydligt då filmen innehåller ett antal nya karaktärer som är väldigt klart Del Toro-designade, men mer om det lite senare.

Filmen inleds med en liten flashback där Hellboy som barn (han ser rätt rolig ut måste jag säga) får höra en saga berättad av sin "far" (John Hurt). Sagan - som i bild illustreras på ett roligt sätt - handlar om ett krig mellan människorna och ett uråldrigt mytologiskt alvliknande folk. För att vinna kriget konstruerade alverna en gyllene arme om 4900 oslagbara och okrossbara soldater. Till slut kom människorna och alverna fram till ett fredsförslag där människorna fick behålla sina städer och alverna sina skogar. Den magiska kungakronan som styr över den gyllene armén delades i tre delar där en del hamnade i människornas ägo. Prins Nuada (Luke Goss) var emot uppgörelsen och lämnade sitt folk - och tvillingsystern Nuala (Anna Walton) och kung Balor (Roy Dotrice) - och gick i exil.

I modern tid beslutar sig Nuada att det är dags att förklara krig mot mänskligheten igen eftersom han anser att de inte klarat av att ta hand om jorden som det sig bör. Han börjar samla ihop de tre delarna av kungakronan genom att bland annat släppa loss ett antal djävulska monster och kreatur vid en auktion där den människoägda biten ska säljas och sedan konfrontera sitt eget folk och faktiskt dräpa sin egen far för att komma åt nästa bit. Den sista biten har systern Nuala som lyckas rymma undan slakten.

Givetvis hamnar vår röde hjälte Hellboy (Ron Perlman) mitt i smeten. Tillsammans med Abe Sapian (Doug Jones) och Liz (Selma Blair) börjar de rota i röran Nuada lämnat efter sig vilket ebbar ut i en mycket intensiv strid mot små men elaka motståndare. Chefen för BPRD (Bureau for Paranormal Research and Defense), Manning (Jeffrey Tambor), är missnöjd över Hellboys bristande förmåga att vara diskret och hemlig och "beställer hem" en ny agent för att få fason på den röde. Agenten Johann Krauss är en tysk ektoplasmisk varelse som håller samman sig själv i en sorts dykardräkt. Hans seriösa framtoning och noggranna agerande efter regelboken blir inledningsvis skapligt irriterande för Hellboy som ju är mer av en "hands-on"-krigare, men till slut ska även Johann Krauss vara användbar.

Striden mot Nuada blir mer personlig än tänkt, för Nuala tar sin tillflykt till BPRD och tro det eller ej, men en lite romans spirar mellan henne och Abe Sapian. Nuada är dock reda att gå väldigt långt för att aktivera sin gyllene armé, vilket borgar för en riktigt rafflande strid mellan gott och ont.

Det är bra fart i denna uppföljare och Del Toro lyckas skickligt hålla liv i serien. Att allt ska avslutas med en tredje del är känt sedan tidigare och grunden för den läggs klart och tydligt i slutet på den här filmen.

Framför allt blir "Hellboy II: The Golden Army" ett tydligt bevis på att Del Toro är precis rätt person för att ge sig på "The Hobbit", för det verkar inte finnas några som helst begränsningar för hans fantasi. I den här filmen finns en sekvens på en trollmarknad som är så fylld av figurer och varelser att självaste Diagon Alley i "Harry Potter" framstår som ett ödelagt torg i en svensk småstad. Fantastiskt, och The Angel Of Death som dyker upp i slutet av filmen (givetvis gestaltad av trotjänaren Doug Jones) är en vansinnigt läcker skapelse, och 100% Del Toro.

En riktigt bra film, både som serietidningsäventyr, uppföljare och actionrulle.

Guillermo del Toro är förutom en fantasifylld filmmakare extremt generös när det gäller extramaterial. Denna DVD kan i princip mäta sig med de förlängda utgåvorna av "Sagan om ringen"-trilogin när det gäller just extramaterial.

På första skivan finns två kommentarspår, ett med Del Toro och ett med några skådespelare. Jag har lyssnat på Del Toro och han har mycket matnyttig information att komma med i sina kommentarer.

Vidare finns det "Set Visits" som är vad det heter, nedslag på inspelningsplatserna. Lite friare form än i vanliga bakomfilmer och i och med det intressant. Sju stycken nedslag får vi, och sedan separat en rundvandring på trollmarknaden med Del Toro som ciceron.

Jag saknar någon sorts kommentar till den animerade epilog som finns, för antingen är detta något som ska knyta ihop filmen med nästa del eller så är det en nedlagd idé. Hur som helst har denna epilog mycket med första filmen att göra och om det är en liten brygga till nästa del så är det ganska uppenbart vilka som kommer att vara skurkarna i den.

Innan första skivan är över får vi även en handfull bortklippta scener med valfria kommentarer av Del Toro.

Andra skivans höjdpunkt är en enorm bakomfilm med två och en halvtimmes speltid! Här får man verkligen se allting som har med inspelningen att göra. En otroligt bra bakomfilm som verkligen bjuder in tittaren. Del Toro säger själv i en liten inledande presentation att han anser att bakomfilmer kan vara lärande för tittaren och det är bara att hålla med. Man får verkligen en idé om hur mycket arbete det ligger bakom filmen och hur mycket Del Toro själv är involverad i allt.

Vi får en storyboardjämförelse till den flashbacksaga som inleder filmen innan vi får titta in i Del Toros rejäla anteckningsbok. Vi kan bläddra igenom ett antal sidor i boken och då och då kan man klicka igång videosekvenser som ger ännu mer information om Del Toros mäktiga designer. Mycket bra funktion!

Det finns även en mängd bilder av designer, pressbilder och posters att titta på och trycker man in DVD:n i datorn kan man läsa manuset till filmen.

Den tredje skivan som ingår i just denna utgåva innehåller en digital kopia av filmen som man kan föra över till t.ex sin iPod om man vill se filmen på resande fot eller något.

En riktigt gedigen utgåva av "Hellboy II: The Golden Army" alltså.

1. Guillermo del Toro gör själv rösterna till de flesta monster och kritter i filmen, speciellt gillar jag hans röst till tandféerna som låter lite som Linus på linjen!

2. Mer röstskådespeleri: Seth "Mr Family Guy" MacFarland gör rösten till Johann Krauss.

3. Ännu mer röstskådespeleri: I "Hellboy" gjordes Abe Sapiens röst av David Hyde Pierce som dock inte ville bli krediterad för att Doug Jones insats var så imponerande. Den här gången får Jones även göra rösten till sin karaktär.

ANDERS JAKOBSON (2008-11-25)