Återigen vinner lillebror

Frasier Crane är tillbaka, eller framför allt, hans bror Niles är tillbaka. Det är nämligen bara att erkänna att det är David Hyde Pierce i rollen som Niles Crane som är seriens största behållning. Hans lätt neurotiska karaktär är den som är roligast så är det bara. Han skulle dock inte klara sig utan broder Frasier. Tillsammans får de till en underbar personkemi.

Säsongen börjar direkt där förra slutade och Niles och Daphne har båda rymt från sitt bröllop/förlovning för att äntligen vara tillsammans. De höll ju på rätt länge innan de ens kunde erkänna för varandra att de hade en dragning till den andre men nu har de alltså bestämt sig för att göra slag i saken.

Annars är serien sig rätt lik. Inga nya ansikten dyker upp och de olika karaktärerna är rätt inarbetade. En skillnad från tidigare säsonger är att (från och med säsong sju) Paramount valt att inte inkludera svensk text på boxarna. Förmodligen är detta för att det kostar för mycket att texta jämfört med vad man drar in på dem. Personligen har jag dock inget större problem med engelsk text men det som känns lite trist är att den textningen som finns är avsedd för hörselskadade vilket innebär att man då får namnet på den som talar textat och så vidare. Är man inte van att läsa den typen av textning så blir det lätt lite irriterande. Men samtidigt tar jag hellre Frasier på det här sättet än inte alls så…

Några favoritavsnitt från säsongen är bland annat det när Frasier tar sig an den nye ägaren av radiostationen, en ung spoling som inte kan mycket om livet, och när Niles ska skämma ut sin fru offentligt för att hon ska gå med på skilsmässa så han kan gifta sig med Daphne. "Frasier" tuggar på i samma takt som tidigare och det är faktiskt allt jag begär. Serien är så pass stabil att man faktiskt inte är i behov av några förändringar. Serien håller utan att bli tråkig ändå, vilket är mer än man kan säga om en del andra serier.

Inget extramaterial finns i boxen.

1. Ibland använder man kändisröster för dem som ringer in till Frasiers radion show och den här säsongen hördes bland annat författaren Stephen King som Brian i avsnittet "Mary Christmas".

2. Jag gillar de småsaker som dyker upp under Frasiertexten i inledningen men märkte samtidigt att de inte är så unika för varje avsnitt som jag trodde.