Skräck efter ett gammalt välkänt recept

"Territory" är en klassisk rovdjursfilm i stil med "Jaws" och "Black Water" men egentligen spelar det ingen roll vilket djur filmen handlar om, alla dessa filmer är rätt lika när det gäller filmens upplägg. Oftast är det några människor som hamnar i en situation där deras liv är i fara och den som då står för faran är detta hemska, och ofta större, djur. Helst ska de också befinna sig på ett avlägset ställe som dessutom inte ger något vidare bra skydd mot den mördarmaskin som hotar förgöra dem.

I just "Territory" är det en jättekrokodil som är hotet och de hotade är en samling turister (naturligtvis helt olika i sätt och personlighet) som blir strandsatta på en ö efter att en jättekrokodil attackerat deras båt. Dessutom hotar naturligtvis ön på att hamna under vatten när tidvattnet drar in. Allt upplagt för en rovdjursfilm med andra ord. Det enda vi saknar är de där busarna som ställer till problem och en kärleksaffär, men naturligtvis dyker båda sakerna upp allt eftersom filmen rullar på. Ordningen återställd alltså.

Turisterna måste nu ta sig från ön till fastlandet innan ön försvinner under tidvattnet. Det enda problemet är att krokodilen hela tiden håller koll på dem och så fort någon sätter foten i vattnet är den där och försöker äta upp personen i fråga. Som tur är, är några av turisterna rätt duktiga fiskare…

"Territory" följer till punkt och pricka det recept som allt som ofta ligger till grund för den här typen av filmer och den tillför faktiskt inte något nytt över huvud taget. Allt är så givet i förväg att man nästan kan gissa vad som ska hända sekunderna innan det händer. Annars är upplägget rätt bra och hade man bara kunnat hitta på en ny vinkel på det hela, hade det kunnat funka.

Det och en bättre krokodil förstås. Krokodilen ser nämligen riktigt dålig ut i vissa scener. När den håller sig i vattnet funkar det, men när man ser den i sin helhet ser den antigen ut som en trä docka eller så ser den animerad ut. Båda förtar dock stämningen ordentligt. "Terrirory" funkar hyfsat just när man ser den men samma sekund man stänger av DVD:n blandas den upp med alla andra filmer man redan sett i denna genre, tyvärr.

DVD:n innehåller tyvärr inget extramaterial. Det hade varit kul att se hur de skapade krokodilen…

1. Kärt barn har många namn säger man ju och så även denna film. I original heter den "Rogue", i Sverige "Territory" och i Singapore "Rogue Crocodile"… och då har jag inte tagit med översättningarna av dessa engelska titlar.

2. Aldrig har väl någon brytt sig så mycket om en hund som Pete McKell, filmens huvudperson, gör här… och då är det inte ens hans egen hund. Galet!

3. Alla skådespelarna i filmen är för mig okända men ändå sköter de sig rätt hyfsat. Bra!

HANS-ÅKE LILJA (2008-10-26)