Tack Jonas, du är suverän!

Jonas Gardells senaste föreställning har nu givits ut på DVD. Den går under namnet "Tillfällig gäst i ditt liv" och spelades för fulla hus runt om i landet och nu kan man alltså se den även på DVD hemma i vardagsrummet. Jag hade turen att se den i Göteborg, vilket är lite ironiskt då DVD:n är inspelad i Örebro som är min hemstad. Hur som helst, det var riktigt kul att se det man sett live inspelat.

Jag tycker att man lyckats fånga livekänslan riktigt bra men samtidigt grusas en del illusioner nu när man ser föreställningen för andra gången och då en annan än den man såg live. En del av de saker som kändes väldigt spontana live dyker här upp igen och är stort sätt identiska. Han gör det bra, Gardell, men lite snuvad känner man sig ju.

En annan sak som utmärker Gardell är att han har ett underbart samspel med publiken. Vem skulle förutom Gardell kunna dela ut regnkrockar till första raden för att sen slänga vatten på den under föreställningens gång… och komma undan med det? Inte många. Dessutom "trackar" han vissa i publiken rätt ordentligt. Det görs visserligen på ett roligt sätt, men om man inte gillar sånt ska man definitivt inte sitta långt fram under en föreställning med Jonas Gardell.

Gardell är dessutom den underhållare som, åtminstone så vitt jag vet, bjuder publiken mest på sig själv. Han skämtar om Mark Levengood, deras förhållande, att han är homosexuell och så vidare. Det är inte mycket som han inte kan skämta om men det är samtidigt det som gör honom så rolig. Det känns som om väldigt mycket av det han skämtar om bottnar i något han själv upplevt…

Hur som helst. Jonas Gardell är en stor underhållare som här under knappt två timmar kör för fullt. Han roar, skrämmer och sjunger för oss med en otröttlighet som är imponerande och jag minns knappt när jag skrattat så mycket åt ett liveframträdande. Den enda besvikelsen som finns i föreställningen är att han aldrig tar på sig de guldvingar som hänger på scenen.

Vi bjuds på ett bildspel från föreställningen som faktiskt inte tillför speciellt mycket när man väl sett den.

1. Emellanåt är Gardell riktigt elak mot Mark Levengood och man kan inte annat än beundra Mark som låter honom göra det.

2. Som sagt sjunger Gardell en del under föreställningen och jag vet att alla inte håller med men jag tycker att han sjunger hellre än bra.