Endast ett tamt mellanspel

På omslaget till "Pulse 2" påstås det att den tar vid just där första filmen slutar men det stämmer inte riktigt. Det känns allt som om man backat handlingen lite och vi kommer in när folk fortfarande har lite svårt att ta till sig vad som händer. Tyvärr kan jag dock rätt snabbt konstatera att andra filmen i serien handlar mer om en mamma och hennes försök att hålla ihop familjen än spökena i sig.

Visserligen är mamman ett spöke själv som drabbats av det virus som nu sprider sig. Det tar dock ett tag innan hon själv inser att så är fallet och just det får väl ses som det som "Pulse 2" faktiskt tillför serien. Just det att man får se hur världen ser ut för spökena. För förutom det bryter den faktiskt mer mot de regler som sattes upp i första filmen än skapar något nytt.

Bland annat så får vi se spöken mitt ute i skogen där det inte finns vare sig en dator eller en mobiltelefon. Var det inte via dessa som spöken tog sig över till vår värld? Kanske finns det något annat sätt för dem att ta sig över? Eller har jag bara missuppfattat hela konceptet? Dessutom undkommer folk från spökena den här gången, det gjorde de inte i första filmen… och Stephen lyckas dessutom prata med sin ex fru Michelle. Något som verkade omöjligt i den första filmen.

Hur som helst är "Pulse 2" mer berättelsen om Michelle som försöker acceptera att hon dött och nu försöker hon få tillbaka sin dotter för att inte behöva tillbringa evigheten ensam. "Pulse 2" saknar dessutom helt den krypande känslan som fanns med i första filmen. Det blir liksom aldrig riktigt otäckt. Nä, detta är inte en bra uppföljare utan snarare ett tamt mellanspel. Jag har dock lite hopp kvar för den tredje filmen i serien men vi får se…

Extramaterialet består förutom av ett kommentarspår av två borttagna scener (vilka båda förtjänar att ligga i papperskorgen) där den ena saknar specialeffekter och man ser den gröna väggen bakom skådespelarna plus micken emellanåt. Det gör åtminstone den scenen lite intressant.

Sen får vi även en trailer för film tre i serien och den känns sådär.

1. Stephen kallar sin dotter för "squirt" hela tiden vilket är otroligt irriterande.

2. Hur jag än tittar hittar jag inte filmens längd på omslaget, mycket irriterande!