Vilket skräp!

Varje gång jag ser en film av den här typen, det vill säga filmer där man parodierar andra filmer, får jag upp hoppet om att man denna gång ska lyckas. Att man den här gången ska kunna få till skämt som faktiskt bygger på den film man vill parodiera och inte bara på sex, bröst och kiss & bajs. Nio av tio gånger blir jag besviken och "Disaster movie" är tyvärr inget undantag.

Faktum är att det snarare är tvärt om. Här har man verkligen tagit fasta på snusk. Det är allt från att en person får hundbajs i ansiktet till att Alvin och gänget biter huvudrollsinnehavaren i pungen. Lägg sen till lite sexskämt, snuskprat, och en massa dåligt imiterade karaktärer från andra filmer och du har "Disaster movie" i ett nötskal. Man verkar inte ens försökt få karaktärerna lika dem de ska föreställa…

Själva handlingen, den lilla det är, går ut på att en massa konstiga saker händer under en fest. När våra huvudpersoner sen försöker fly från staden får de reda på att Wills före detta flickvän Amy, som han fortfarande är kär i, blivit fast på stadens museum. Will bestämmer sig för att han inte vill mista henne utan vänder tillbaka för att undsätta henne. På vägen dit händer det sen en massa underliga saker.

Tyvärr är handlingen sekundär. Vad man verkar velat åstadkomma med filmen är att få med parodier på så många andra filmer som möjligt och då gärna i någon scen som har med sex att göra. Sen om de inte passar in i handlingen, ja, då får det gå ändå. Resultatet blir naturligtvis katastrofalt och jag tror inte att jag skrattade en enda gång under hela filmen. Faktum är att det var länge sedan jag såg en film som var så dålig som "Disaster movie". Bästa sättet att sammanfatta filmen är förmodligen något i stil med: dåligt manus, dåliga skådespelare, på tok för mycket sex och snusk (och jag anser mig inte vara mer pryd än någon annan), dåligt användande av kända karaktärer och så vidare. Kort och gott: skräp!

Vi får ett gäng kortfilmer som visar lite hur det gick till bakom kulisserna och några sånger med text så man kan sjunga med (varför man nu skulle vilja det) men eftersom de är lika larviga som filmen blir det outhärdligt att se allt.

1. I en film som har så mycket sex- och snuskassociationer som denna är det svårt att överraska men frågan är om inte sången som får avsluta filmen tar priset. Något larvigare har jag nog aldrig hört.

2. "Disaster movie" låg etta på sämsta-film listan hos IMDB.com i fyra månader vilket säger en hel del.

3. Filmen fick dessutom sex nomineringar till Razzie (motsvarigheten till Oscars fast det delas ut till dåliga filmer).

HANS-ÅKE LILJA (2009-02-03)