Två stora fall och en cliffhanger

När fjärde säsongen av "CSI: NY" drar igång är Mac tillbaka från England och förhållandet med Peyton är historia. Något får han dock med sig över Atlanten. Mac råkar nämligen ut för någon som ringer till honom och sen bara lägger på. Detta börjar redan i England och fortsätter nu även hemma i New York. Dessutom ringer personen alltid klockan 3:33 på morgonen också… Detta fortsätter genom större delen av första halvan av säsongen och blir riktigt spännande när även Stella vävs in i intrigerna och även om jag tycker upplösningen känns lite stressad är det en bra story. Stressen kan eventuellt förklaras av att det i USA just då var stor risk för författarstrejk och man inte ville bli ståendes mitt i handlingen.

Vad gäller de övriga karaktärerna så tar Danny och Lindsays kärlek ordentlig fart nu och även om de inte riktigt vet vad det vill finns det något där. Det hela försvåras dock av att Dannys grannes pojke av misstags skjuts när han är med Danny. Danny känner sig naturligtvis skyldig och inleder då ett ganska destruktivt förhållande med pojkens mamma. I slutet av säsongen ljusnar det dock för Danny och Lindsay…

När det gäller nya karaktärer är det dock tunt i säsong fyra. Vi får träffa Macs styvson, eller nästan i alla fall. Reed är son till Macs nu döda fru från innan hon och Mac träffades. Han dyker nu upp som lite av ett orosmoln när han i sin nystartade blogg skriver om den Taximördare som härjar i New York. Även denna Taximördares historia pågår över flera avsnitt.

Här kommer dock strejkhotet in igen. Taxifallet avslutas i näst sista avsnittet och sen i sista händer något helt annat vilket resulterar i att Mac tas som gisslan och det är inte utan att det känns som om det från början planerats in några avsnitt mellan dessa två. Det känns nu lite som om de stora sakerna händer lite för tätt. Hur som helst så avslutas det väldigt spännande och det är inte utan att man känner för Mac efter att han blivit totalt grundlurad.

Säsongen är på det hela taget riktigt bra och vi bjuds på två stora fall (Macs 3:33-stalker och Taximördaren) samt en riktigt bra cliffhanger. Dessutom får labbteknikern Adam Ross mer tid i serien och jag gillar verkligen honom. Han spelas av AJ Buckley och är en riktigt skön karaktär som jag verkligen hoppas vi får se mer av honom i nästa säsong.

Kommentarspår till några av avsnitten samt ett gäng dokumentärer är vad vi bjuds när det gäller extramaterialet. Dokumentärerna handlar om allt från sminkning till konst som används i serien. Vi får en som handlar om ett avsnitt, "Down the rabbit hole" där Mac och kollegorna tvingas spela TV-spelet "Second Life", som är ett "Sims"-liknande spel där man är en karaktär, för att hitta den skyldige.

Vi får också en genomgång av vilka speciella landmärken man använder sig av under inspelningen för att det ska synas att serien utspelar sig i New York.

1. I ett avsnitt får Hawks obducera en haj.

2. Jennifer Angell som först dök upp i säsong tre, är med en hel del i säsongen och kanske dyker hon upp även i nästa. Hon och Flack verkar nämligen gilla varandra rätt bra…