Intrigerna Öhmans är tillbaka

Det har gått 22 år sedan Sveriges första såpopera hade premiär. 1987-89 sändes 60 avsnitt av kultserien Varuhuset. Att få återse alla gamla rävar och udda människor är nostalgi på hög nivå nu när första säsongen av den älskade serien släpps på dvd.

Serien handlar om varuhuset Öhmans som är ett av de tjusigare varuhusen i Stockholm. När högste chefen Gustav Öhman ska lämna över vd-posten går han förbi sin egen dotter (Schollin) som är självskriven för posten. Istället utnämns Karin Forss (Lindström) till ny vd och det fula spelet är igång. Bland personalen görs diverse skumma affärer, från högsta ledningen ända ned till den försupne Bengt på lagret.

I säsong ett får vi lära känna karaktärerna och vi får veta att Ingrid har en affär med Conny som är gift, trots att hon är tillsammans med Daniel. Carlos på lagret döljer något från sitt förflutna. Edith i charken kan inte läsa. Karin hinner inte med sin dotter Sara eftersom jobbet tar all hennes tid. Margareta Öhman smider planer med Erik Eriksson för att komma åt vd-posten och vem är det som smugglar ut varor för flera miljoner kronor varje år? En härva som får säkerhetsansvarige Lennart Berggren att misstänka alla anställda.

"Varuhuset" har många välkända namn i sin rollista. Christina Schollin, Marika Lindström, Lena Endre, Leif Ahrle, Sharon Dyall, Inga Gill, Henry Bronett, Stefan Ekman, Görel Crona, Monica Nielsen och Rico Rönnbäck är några.

Serien skapades av Peter Emanuel Falck. Ett välkänt namn som även ligger bakom serier som "Rederiet", "Tre Kronor" och nu aktuella "Andra Avenyn". Avsnitten regisserades av bland annat Mikael Ekman, Hans Klinga och Karin Falck. Tre personer som var inblandade i bland annat "Storstad", "Rederiet" och flera svenska filmer.

Trots att såpan har många år på nacken känns den fortfarande helt okej att titta på. Givetvis är kläderna extra roliga att skratta åt. Frisyrerna är stora och fluffiga, men intrigerna är desamma som i 2000-talets såpor. Inte mycket har förändrats och "Varuhuset" känns som en genomarbetad produktion som engagerade de flesta hemma i tv-sofforna. Ett avsnitt i veckan under två år och serien hade egentligen inget att konkurrera med på grannkanalen under den här tiden.

Det som känns bra med "Varuhuset" är att de allra flesta skådespelarna är bra och trovärdiga, även efter en sådan här lång tid. Okej, visst är vissa scener lite töntiga. Till exempel den scenen då Kjell Palmqvists (Ahrle) blir kastad över en bro och landar på en bil, men det får man ta. För i jämförelse med till exempel "Skilda Världar", "Nya tider" och "Vänner och Fiender", som kom flera år, senare lirar "Varuhuset" ändå i en klass för sig. Manus och dialog har en större karaktär och det är inga små skådespelare vi har att göra med. En ung Lena Endre på damavdelningen spelar lika härligt då som nu. Även om såpans värld har bytts ut mot Dramaten är det samma Endre vi ser och visst får vi se mycket av hela henne…

Riktigt tråkigt att man väljer att inte ha med något extramaterial över huvud taget. Här hade man verkligen kunnat bjuda på massa roliga saker. Dokumentärer, intervjuer med skådespelare och manusförfattare, vad de gör i dag och hur de ser tillbaka på åren med "Varuhuset".

1. Christina Schollins gigantiska glasögon kommer aldrig att glömmas av någon. De är en klassiker.

2. Alla välkända ansikten som dyker upp i småroller, till exempel Björn Granath, Johan Rabaeus och Allan Svensson.

3. I första avsnittet sker en skottlossning och någon ropar "Ring polisen!". Conny svarar då: "Vad är det för nummer?". Himla roligt.