Omaka par i väntans tider

"Saturday Night Live"-paret Tina Fey och Amy Poehler spelar ett sannerligen omaka par i denna komedi där ett barn binder dem samman. De är verkligen varandras motsatser. Kate (Fay) är framgångsrik affärskvinna som avancerat till vice vd i organiska matkoncernen Round Earth under flummiga chefen Barry (exemplariskt spelad av Steve Martin). Framgången har gjort henne rik på pengar men fattig på ett privatliv. Både man och barn saknas och den målmedvetna Kate har ingen lycka med sina dejter. Ej heller med artificiell inseminering eller adoptioner så när inga andra alternativ finns kvar vänder hon sig till ett företag som förmedlar surrogatmammor.

Angie (Poehler) å sin sida är vad man skulle kalla en white trash-kvinna som inte lever speciellt hälsosamt, varken kost- eller kärleksmässigt. Hon har en bedrövlig pojkvän (Dax Shepard) som är allt annat än smart. Angie blir dock Kates surrogatmamma och kort efter att hon blivit gravid flyttar hon in hos Kate när förhållandet med pojkvännen brustit. Kate får fullt upp med att ta hand om sin totala motsats samtidigt som hon jobbar hårt med ett nytt varuhus för Round Earth och i samband med det faktiskt träffar en vettig man (Greg Kinnear). Men lagom till att hon funderar över hur hon ska berätta om sin graviditet med Angie för honom visar det sig att Angie dragit en stor lögn. Hon är inte alls gravid, och Kates framtid som var så ljus och positiv hamnar plötsligt under ett mörkt elakt moln.

Det är faktiskt inte Tina Fey som skrivit den här komedin utan Michael McCullers som tidigare har ett par av "Austin Powers"-filmerna och ett 20-tal "SNL"-avsnitt bakom sig. Det här är även McCullers regidebut och den är mycket lyckad. Humorn i filmen är mycket varm och rolig och ett så inarbetat par som Fey/Poehler misslyckas verkligen inte.

Jag finner dock minst lika mycket glädje i alla mindre karaktärer i filmen, som till exempel Sigourney Weaver som spelar surrogatförmedlaren som själv har en tendens att bli gravid hela tiden, och så så klart Steve Martins magiska roll som smådryga hippieflummaren Barry, med hästsvans och allt, som varit överallt och gjort allting och inte skäms för att berätta det. Scenerna med Martin är de roligaste i hela filmen. Karaktären är så välskriven att jag önskar mig en spin off-film med Barry. Det skulle absolut funka.

Även om "Baby Mama" följer ett ganska vältrampat mönster så är det ändå en väldigt rolig komedi, med skönt sarkastisk dialog och perfekt rollbesättning. Mycket kul.

Som extramaterial finns det en handfull bortklippta scener som varken gör till eller från.

1. Rolig replik #1:"I wanna reward you with five minutes of uninterupted eye-contact".