Utomjordiskt idéfattig

I extramaterialet till lågbudgetrysaren "Alien Raiders" liknar en av skådespelarna filmen vid en korsning mellan "Dog Day Afternoon" och "The Thing". Jag håller helt med om detta men vill även slänga in relativt färska "The Mist" för att fullända jämförelsen. Detta låter ju fint och trevligt, men problemet är att "Alien Raiders" inte kommer i närheten av att vara lika bra som någon av filmer den medvetet eller omedvetet efterliknar.

Om du har koll på ovan nämnda titlar har du redan räknat ut att rullen handlar om ett gäng beväpnade hårdingar som tar gisslan i ett snabbköp för att kunna ta död på ett antal utomjordingar som låtsas vara människor. Filmen är inledningsvis hemlighetsfull med gisslantagarnas motiv, men titeln i kombination med några inte så subtila hintar avslöjar direkt vad det hela ska handla om.

Några av kunderna skjuts ihjäl på fläcken, men då en civilpolis tar död på den enda av utomjordingsjägarna som har förmågan att skilja rymdgubbe från människa blir saker mer komplicerade. Medan polisen slår en järnring runt snabbköpet måste de som är kvar på insidan lista ut hur de ska ta reda på vem som är mänsklig och vem som är monster. Detta gör man förstås genom ett test som taget ur "The Thing", något man lyckas dra ut på i en mindre evighet för att inte avslöja att filmen är mycket handlingsfattig.

Det händer inte så mycket efter den hyfsade inledningen, och jag slås snart av känslan av att den här sortens berättelse är grymt uttjatad. Det räcker inte att kamerarbete, skådespeleri och specialeffekter håller sig på klart godkänd nivå när vi sett folk gräla i en belägrad serviceinrättning tusen gånger förut. Man har försökt bygga upp spänning genom att vänta med att visa utomjordningarna i fullt ljus, men när det väl börjar hända saker är allt väldigt underväldigande då vi har sett det här göras så mycket bättre i andra filmer.

Dessutom finns flera logiska luckor som irriterar. Varför agerar aldrig poliserna trots att de hör skottlossning med jämna mellanrum? Säkerligen skulle de hellre storma än låta oskyldiga dödas och torteras. Och gisslantagarna/rymdisjägarna som ska föreställa forskare och vetenskapsmän, hur kommer de sig att de agerar som gangstrar och trashtalkers?

Karaktärerna är stereotyper allihop, de fick till och med plats för den fete och elake snabbköpschefen som naturligtvis får vad han förtjänar innan filmen är slut. Kanske är jag väl hård mot "Alien Raiders", budgeten är inte den högsta och intentionen har säkerligen aldrig varit mer än att göra en småunderhållande dussinskräckis. Men den hade gärna fått bjuda på någonting nyskapande eller oväntat, vilket den alltså inte gör.

Vi bjuds på ett par featurettes med en sammanlagd speltid på cirka tio minuter. De är rena hajpmaskiner för filmen och går inte in på några intressanta detaljer om produktionen. Mest anmärkningsvärt är att alla medverkande är totalt besatta av det faktum att filmens hjältar i inledningen framstår som skurkar. De pratar om det som om det vore ett grepp av monumentala proportioner. Nåja.

Det finns även med några mockumentary-liknande bonusklipp där forskarna/gisslantagarna/utomjordningsjägarna pratar lite om vad de håller på med, och även något hemskt videoblogginlägg. Känns som att alla skräckfilmer idag måste ha inslag av hemmavideodokumentation i "Blair Witch Project"/"Cannibal Holocaust"/"Rec"/"Cloverfield"/"Diary of the Dead"/"Aktuellt" på SVT-stil.

En trailer finns med också.

1. Regissören Ben Rock har ett förflutet som specialeffektsgubbe i B-filmsproduktioner, och säger att han försökte få in så mycket blod och slafs som möjligt i filmen. Budget och tidspress medförde att det ändå inte blev så mycket av den varan.

2. Ensemblen utgörs främst av tv-skådisar, men de gör ett helt okej jobb och passar filmens ton väl.

3. Hade filmen kommit innan filmatisering av "The Mist" hade den möjligtvis varit lite mer intressant, nu känns snabbköps-upplägget verkligen som en fattigmansversion av nämnda rulle.

JOEL FORNBRANT (2009-05-03)