Madonnas miserabla regidebut

Att Madonna haft en liten filmkarriär som skådespelerska är välkänt, men nu har hon även ställt sig på andra sidan kameran. "Filth and Wisdom" är hennes regi- och manusdebut.

Det är en miserabel film, men inte på grund av Madonnas insats utan karaktärerna är miserabla, dystra, missnöjda och deprimerade. Filmens berättare - för han vänder sig mot tittaren och konverserar gång på gång - är musikern A.K. (Eugene Hutz) som försörjer sig, eftersom det aldrig riktigt lossnar för bandet, genom dominera och förnedra män som behöver få utlopp för sina fetischer. Han ligger inte med dem, men det är uppenbart att han känner sig smutsig för vad han håller på med.

Han delar lägenhet med Holly (Holly Weston) och Juliette (Vicky McClure). Holly är arbetslös balettdansös som tvingas smutsa ned sig och bli strippa för att tjäna några pengar över huvud taget, och Juliette jobbar i ett apotek där hon dagligen stjäl med sig piller för att kunna klara av livet och hjälplösheten över att inte kunna göra allt det hon vill för de svältande barn i Afrika hon brinner så mycket för. Samtidigt trånar hennes chef Sardeep (Inder Manocha) efter henne och finner ett sätt att fly sin meningslösa vardag med en miljard ungar och en fru som bara skriker genom att sniffa sig lycklig på Juliettes kappa.

I samma hus som trion bor i finns även en bokälskande professor och poet (Richard E. Grant) som blivit blind och varken kan skriva eller läsa längre och därför är otroligt olycklig.

Idel miserabla människor och plotten i filmen är väl att se hur dessa människor hanterar sina situationer och utvecklar dem till något bra. A.K. är klart den drivande människan i projektet, när han inte delar med sig av ukrainska ordspråk och sina filosofiska funderingar.

Det är väl ändå inte riktigt den här typen av film jag hade trott att Madonna skulle debutera med, men samtidigt är jag inte överraskad. Det är en film som kan kännas jobbig att komma in i och som ger en del tuggmotstånd under tiden, men samtidigt sugs jag snabbt in i historien och intresserar mig för utvecklingen. "Filth and Wisdom" är inte filmen jag kommer att se om varannan månad, men jag har ändå en känsla av att den kommer att stanna kvar och bearbetas under en tid.

Enbart filmens trailer.

1. På baksidan av omslaget finns två bilder på de kvinnliga huvudrollsinnehavarna som ser exakt ut som Madonna i olika skeden av hennes liv. Det är ruskigt likt.

2. Bandet A.K. sjunger i är Gogol Bordello som skådespelaren Eugene Hutz frontar i verkligheten också. Rivig zigenarpunk.

3. En väldigt oväntad karaktärsutveckling är att ge den ensidiga och ständigt gapande frun till Sardeep en scen där hon helt tappar fattningen och gråter i sin ensamhet och i och med det delar med sig av sina innersta känslor. En fin och tjusig detalj i historien.

ANDERS JAKOBSON (2009-06-08)