Knappt godkänt i bästa fall

Som liten bevittnar Jack Brooks hur hans mor, far och syster brutalt mördas av ett monster under en campingutflykt. Denna händelse kommer sen att prägla Jacks liv och han får svårt att hantera ilska och hamnar ofta i trubbel på grund av det. Detta resulterar i att han tvingas gå kvällskurser (jag antar att det är för att få ihop något slags betyg för jag har svårt att se att han är så ung att han faktiskt fortfarande går i skolan). Hur som helst gör han det på kvällstid och dagtid försörjer han sig som rörmokare.

En dag blir han dock ombedd att kolla sin professors rör. Professor Gordon Crowley, som för övrigt spelas av ingen mindre än Robert Englund (Freddy i "Terror på Elm Street"-filmerna) har nämligen köpt ett ruckel som dessutom ryktas ha en förbannelse vilandes över sig. När Jack är där lyckas han förstöra rören ännu mer vilket resulterar i att en spricka i marken utanför huset bildas. Från den kommer det rök som i sin tur via munnen tar över professorns kropp. Och med en besatt professor blir det knappast lättare för Jack att bedriva sina studier.

Filmen beskrivs som en komediskräckfilm men jag måste erkänna att jag inte tycker att den är speciellt rolig. Jag tycker nog att den mer är en skräckfilm rätt igenom även om man inte lyckats så bra som man tänkt sig. Det hela känns mest taffligt och omständigt. Man försöker göra det ordentligt och till en början känns det faktiskt som om man ska lyckas. Jag tycker att man lyckas bygga upp en stämning som faktiskt känns rätt bra. När sen Englunds karaktär, som för övrigt är precis en sådan roll som vi nu vant oss att se Englund i, förvandlas till något som mest ser ut som en blandning av en mupp och en misslyckas "Spitting Image"-docka blir de bara för mycket och filmen havererar totalt.

Och trots att skådespelarna är rätt dåliga och specialeffekterna bedrövliga lyckas man ändå få fram en hyfsat skaplig film till slut i alla fall. Det är inget man kommer att se gång på gång men till att fylla en kväll duger den rätt bra.

1. En uppföljare är planerad till 2010.

2. Det känns näst intill pinsamt att Robert Englund fortsätter göra roller som denna gång på gång. Han är ju ändå kultikonen Freddy Kreuger.

3. Monstret i början av filmen är riktigt bra men när det kommer till Englunds figur tar det priset. Det är riktigt illa.