Gubbsjukt och pubertalt

Filmen on Nomi Malone är varken så upphetsande, som man vill göra gällande på omslaget, eller så bra som den borde vara när man ser vilka skådespelare som är med. Visst det är mycket naket men knappast något man höjer på ögonbrynen åt idag när man kan få mer naket av att bara slå på TV:n. När det gäller skådespelarna så finns Elizabeth Berkley i rollen som Nomi Malone, Kyle MacLachlan, Gina Gershon, Glenn Plummer, Robert Davi och Alan Rachins syns också i rollistan och personligen tycker jag att detta borde resultera i något bättre än det vi får här. Speciellt Berkley är riktigt usel och spelar över i stort sätt hela tiden. Att hon sen plastikopererat sig så hon ser helt bisarr ut gör ju inte det hela bättre.

Filmen i sig handlar om Nomi som flyr sitt förflutna för att söka lyckan i Las Vegas. Hon ser sig själv som en dansare men hamnar som så många andra på en strippklubb. Därifrån jobbar hon sig upp till att först bli dansare och sen även lead dancer i en uppsättning. Väl där, när hon nu nått sitt mål, borde hon ju vara överlycklig, men icke. Sättet hon hamnat där hon är har kanske inte varit det bästa och nu börjar hon ifrågasätta om hon verkligen vill vara där överhuvudtaget. Är framgång värt hur mycket som helst? Eller måste man dra en gräns någonstans för att kunna leva med sig själv? Detta är nu frågor som Nomi tvingas nu ta ställning till.

Nu låter det som om "Showgirls" är en riktigt dramatisk film och det skulle den kunnat vara om det inte vore för att den är så usel att ingen kan ta den på allvar. Berkley verkar tro att man ser dramatisk ut om man putar med läppar som är alldeles för stora (hon har hjälpt naturen på traven) och vara ordentligt arg på allt och alla. Detta får dock motsatt effekt här. Det ser amatörmässigt ut och fejkat ut och det blir inte alls bra.

Så, med andra ord är "Showgirls" ett försök till att göra en vågad dramatisk film som tyvärr misslyckas totalt och istället blev något taffligt som bara känns gubbsjukt och pubertalt.

1. Filmen fick rekordmånga Razzienomineringar. Med inte mindre än 13 nomineringar fanns den representead i alla kategorier när Oscars motsvarighet delades ut till årets sämsta filmer 1996.

2. När filmen floppade försökte man ge den kultstatus genom att marknadsföra den men hjälp av alla Razzienomineringarna. Även detta floppade.

3. Skaparna av filmen ville från början ha Madonna som Cristal Conners (Gina Gershona roll) och Drew Barrymore som Nomi Malone. Hade det blivit bättre? Förmodligen inte men den hade garanterat kostat mer att spela in.

HANS-ÅKE LILJA (2011-02-02)