Experiment med dödlig utgång

I "The Killing room" ser vi ingen mindre än vår egen Peter Stormare. Som vanligt spelar han här en rätt osympatiskt karaktär. Nämligen doktor Phillips som leder det något suspekta och mycket hemliga experiment som ingen vet existerar, som egentligen inte ens ska existera och som redan förbjudits av tre presidenter. När vi kommer in i handlingen får vi se hur Emily Riley introduceras i testerna som Phillips blivande kollega och tolkare av det de experiment de utför.

Testerna går ut på att fyra personer placeras i ett rum. Där tvingas de svara på frågor och den som svarar minst korrekt avrättas. En i taget avrättas de och hela tiden undersöker Phillips och Riley hur de som överlever reagerar och agerar. Allt i jaken på en speciell person. Ibland finns han eller hon bland testpersonerna och ibland inte. Frågan nu är om han finns i gruppen de testar nu eller inte och finns han, vem av de fyra är det i sådant fall man letar efter. Dessutom avslöjas det inte vad det är man letar efter förrän i slutet av filmen.

Många frågor blir det under filmen och det är egentligen inte förrän i slutet som man faktiskt förstår vad det är Phillips är ute efter och varför. Man gissar, men jag kom i alla fall inte på rätt svar innan det avslöjades, vilket ju är bra för det betyder ju att man lyckats med storyn.

Jag gillar "The Killing room" och tycker att den i sin enkelhet ändå lyckas berätta en spännande historia och visa hur desperata folk kan bli i speciella situationer. Dessutom är skådespelarna riktigt bra. Att vi ser Peter Stormare i rollen som Phillips har jag redan nämnt men vi ser även Chloë Sevigny som Emily Riley och Timothy Hutton, Nick Cannon, Clea DuVall och Shea Whigham som de fyra försökspersonerna.

"The Killing room" är med andra ord en helt godkänd film som med små medel och lite specialeffekter ändå berättar en rätt intensiv historia.

Inget tyvärr.

1. Sällan har väl ett slut varit så öppen för en fortsättning.