Hemligheter bland nya och gamla lik

Jag vet inte hur många gånger Tommy Lee Jones spelat en lagens väktare, men här är han åter igen en ärrad polis och även från södern igen. Det var han ju i utmärkta "No Country For Old Men" också, men det finns ingen anledning att jämföra filmerna. Den enda likheten är att Tommy Lee Jones spelar just en ärrad polis från södern, eftersom han ju är en ärrad man från södern. Framför allt ska man inte jämföra då "In the Electric Mist" inte på långa vägar är lika bra som "No Country For Old Men".

Som Dave Robicheaux har han fått ett otrevligt lik på halsen - en prostituerad flicka, bunden och hackad i småbitar. Och fler liknande lik ska dyka upp under historiens gång. Men även en 40 år gammal kropp ska gäcka honom, då han efter att ha stoppat en rattfull skådespelare (Peter Sarsgaard) som håller på att spela in en periodfilm i trakten, får reda på att skådespelaren hittat resterna av en svart man som brutalt avrättats. Det värsta är att Dave som ung pojke såg mordet ske, vilket gör honom allt mer besluten om att lösa det en gång för alla.

Som misstänkt för flickmorden är maffiabossliknande Baby Feet (John Goodman) en stark kandidat och Dave varvar utredningar med att göra livet surt för bossen. Samtidigt finns funderingar kring om det kan finnas någon koppling mellan det gamla mordet och de nya. Daves utredningar leder till en allt mer pressad situation där hans eget liv hamnar i fara.

Filmen bygger upp sig själv på ett ganska suggestivt sätt med ett lågt tempo och ganska klassiskt detektivarbete. Dessvärre leder detta till en hafsig och hastig upplösning där det dels känns som vissa viktiga övergångar mellan olika scener saknas och där dels spänningen, trots intensiv action, inte tas tillvara på alls. Detta leder till att den suggestiva inledningen i efterhand bara känns seg och meningslös. Dessutom är upplösningen inte helt trovärdig vilket bara förvandlar "In the Electric Mist" till en dussinthriller utan någon större elegans.

Veteranerna Tommy Lee Jones och John Goodman gör inga direkt helhjärtade insatser, speciellt Goodman som känns som han skådespelar på halvfart. Hans karaktär är ganska otrevlig, men han gör den inte med samma finess som han gjort andra, liknande roller.

Nja, en besvikelse faktiskt.

Ingenting. Värt att notera är att DVD-utgåvan är en två-disc där en förlängd version av filmen (ca 10 minuter längre) ingår som bonus. Lite ovanligt att DVD:n är "grymmare" än blu-ray:n.

1. Efter orkanen Katrina har filmer som utspelar sig i trakterna kring New Orleans ökat lavinartat. Det har så klart att göra med att filmbolagens pengar hjälper till att bygga upp allt som förstördes på nytt. Behjärtansvärt, men samtidigt lite tjatigt. Dock är det fortfarande hemskt och tragiskt att se alla förstörda byggnader som fortfarande står kvar.

2. Filmen använder sig av klassisk voice over från Tommy Lee Jones för att binda ihop vissa scener. Håller sig precis på rätt nivå och riskerar aldrig att bli "Fletch"-roligt.

3. Ett annat grepp i filmen är att Dave vägleds av en gammal general som stupade i Gettysburg. Ett hjärnspöke alltså. Jag gillar det inte, och det bidrar i allra högsta grad till att filmen inte känns helt trovärdig.

ANDERS JAKOBSON (2009-09-04)