Wallander tar sig an maffian

I "Cellisten" är det ryska maffian som Wallander jagar. Dock gör han det med höga insatser. En i teamet blir alvarligt skottskadad och de andra tvingas till extra åtgärder för att inte riskera sina liv i onödan. Det hela börjar med att en konsertcellist utsätts för ett mordförsök efter ett framträdande i Ystad. Av en slump råkar Wallander vara precis bredvid hennes bil när den exploderar och han räddar förmodligen livet på henne.

Som alla säkert vet vid det här laget är Wallander en stor beundrare av klassisk musik, han var även på den konserten Irina, som cellisten heter, givit innan attentatet, och han tar ett personligt intresse i fallet. Kanske lite för stort till och med. Han tvekar alltså inte heller när det visar sig att det är maffian de har emot sig. Irina ska nämligen vittna i en rättegång mot sonen till en maffiaboss, Leb Munchins. Leb tar inga chanser och inget är för mycket för att få sonen fri. Frågan är bara varför han vill ha honom fri. Kan det finnas andra anledningar än att han är hans son?

I "Cellisten" är det action så det räcker och blir över. Det är tortyr, det är mord, det är skadeskjutna poliser med mera. Sen är det lite utfyllning när det gäller Kurt och hans passion till klassisk musik men det får man ta. Det visar på Kurts person och fyller på så sätt sin rätt att finnas med i filmen.

Wallander får även hjälp från Malmöpolisen i form av Jens Riis. Riis är lite svår att få grepp om. Ena sekunden tror jag att han är korrupt och i andra sekunden ärlig. Ena stunden visar han på all säkerhet han tagit för att hålla sig och sin dotter säker för att i nästa sekund lämna dottern ensam en natt för att han måste jobba. Karaktären känns helt enkelt inte helt genomtänkt och han spretar allt för mycket.

"Cellisten" utvecklar sig dock till en rätt stark Wallander-film och jag tycker det mesta funkar rätt bra. Kanske blir det lite fjantigt när Katarina hänger med på en utryckning och för första gången får skjuta med en pistol. En avancerad gissning är att det förmodligen inte skulle gå till så i verkligheten. Men å andra sidan är detta film och då kan vad som helst hända.

Trailers för film 1–19.

1. Under eftertexterna har det sedan film nummer 14 spelats en låt, "Quiet Night" av Anna Ternheim, och nu börjar jag bli riktigt trött på den. Suck.

2. Vid ett tillfälle försöker Wallander laga Irinas värdefulla cello och jag undrar hur mycket sanning det finns i att ett instrument i den kondition som den är i faktiskt går att laga.