Känsloladdat om Berlinmurens fall

"The Wall" handlar om en grupp människor i Östtyskland. Filmen börjar 1983 då Andreas Wagner (Hans Werner Meyer) och hans vän Mattis Schell försöker fly till väst. Andreas klarar sig över till friheten medan Mattis blir dödad av gränsvakterna. Kvar på den östtyska sidan finns Andreas kärlek Katja Schell (Anja Kling) som också är syster till den avlidne Mattis.

Katja väntar barn utan Andreas vetskap och under de sex kommande åren får sonen Sven växa upp utan sin pappa som han heller aldrig träffat. Andreas arbetar på en tv-station och med hjälp av sina kontakter i öst arbetar han intensivt med hjälp av tv-mediet för att föra ut alla de hemskheter som händer på andra sidan muren för att på det sättet försöka krossa DDR.

Samtidigt riskerar Katja sitt och Svens liv när hon ska fly över gränsen till sin älskade. Sven lyckas komma över medan Katja blir tillfångatagen och satt i fängelse hos det så kallade säkerhetsministeriet. Där utsätts hon för tuffa förhör och metoder som är allt annat än humana. Allt för att hon ska avslöja Andreas och hans hårda kamp. Självklart få vi träffa massa fler karaktärer som lever under hot och absolut inte i en fri värld.

"The Wall" är från början en tysk tv-serie i två delar från 2008. Ursprungstiteln är "Wir sind das Volk - Liebe kennt keine Grenzen". Ni som kan er tyska förstår, ni andra får slå upp. Oavsett titel är filmen bland det bästa jag sett och känslorna som vällde fram i slutet gick inte att hejda. Man kan säga att jag gjorde en Helena Bergström när jag grät och snorade som ett litet barn. Inte många filmer går så rakt in i hjärtat som "The Wall" gör.

På skivan är det två avsnitt på vardera cirka 90 minuter. Vi får följa en grupp människor i Östtyskland från 1983 fram till Berlinmurens fall 1989. Att muren föll vet vi så därför är det inte heller svårt att lista ut hur filmen slutar. Däremot vet vi inte vilka som överlever.

I första delen händer det väldigt mycket. Det är spännande och samtidigt fruktansvärt otäckt när man inser att det som hände bara var för 20 år sedan. Det känns helt sjukt att det kunde vara så här i vår moderna tid. Filmen är verklig och skådespelarna mycket bra. Extra plus till Anja Kling som gör sin roll otroligt känslosam och med stor närvaro genom hela filmen. Den är även snyggt gjord med verkliga inslag från tv-nyheter som karaktärerna ser på. Det gör att även om det är en spelfilm som trollbinder från början till slut lyckas man få in lite dokumentärkänsla på ett fullt naturligt sätt som bara gör att filmen blir ännu mer trovärdig. Den värld som människorna i öst lever i innebär enorm ångest och helt enkelt en sjuk och ofattbar sits.

I andra delen blir det mer känslosamt. Det är mycket av både sorg, glädje, samhörighet och kämparanda. Det är väldigt intressant och lärorikt och historien landet Tyskland ger oss är svår att förstå och mycket intressant.

"The Wall" måste ses. Dels för det historiska vi får men också för att aldrig glömma och alltid påminna oss om hur det aldrig mer får bli. Filmen är full av kärlek, massa fina scener och den är vacker och romantisk.

1. Det röks i stort sett ingenting i filmen. Jag kan inte minnas en enda scen faktiskt. Det känns lite konstigt för nog tusan röktes det mer än gärna den här tiden i fattiga öst.

2. Omslagets framsida är det inget fel på men texten på baksidan gör inte alls filmen rättvis och det är fullt av stavfel.

3. Filmen har fått flera priser och Anja Kling har belönats med tre stycken för sin insats.