En riktig barnfilm som känns riktigt låg

En film för barn i 8-13-årsåldern är precis vad "Snuten i varuhuset" är. Den är exakt som sådana här typiska komedier är med låg humor som passar barn och vuxna med dåligt barnasinne kvar. Det är tyvärr inget vidare bra och det har gjorts många bättre filmer i samma genre som den här

Paul Blart (Kevin James) är säkerhetsvakt på ett stort varuhus. Hans största dröm är att bli polis men med ett lågt blodsocker och en mage som bara vill ha mer, misslyckas han gång på gång med polisens fystester. Blart bor tillsammans med sin mamma och dotter i Jersey. Han vill så gärna träffa den stora kärleken och hans mamma och dotter pushar honom eftersom de vill se honom lycklig. I varuhuset blir Blart kär i Amy (Jayma Mays) och han gör allt för att imponera på henne. När den stora handlardagen inför jul är kommen försöker ett kriminellt gäng att råna köpcentret och de tar gisslan, däribland Amy. Blart bestämmer sig för att rädda situationen och trots dålig fysik och inga vapen gör han allt för att befria sin stora kärlek.

Filmen har en del roliga saker, visst är det så. Bland annat så är det roligt när dottern pratar om sin mamma som drog efter att ha fått uppehållstillstånd i USA. Eller när det är hon som agerar vuxen och stöttar sin pappa och kommer med kloka råd och dessutom ställer på honom om den tatuering han gjort på fyllan. Kul när barn och vuxen byter roller. Det är i och för sig inga skämt som jag tror att barn gillar. Därför är det en riktig familjefilm. För de få saker som en vuxen skrattar åt tycker förmodligen inga barn om och det som de mindre garvar ihjäl sig åt är sådant som passar in i kiss- och bajshumor. Alla dessa skämt om tjocka människor som vräker i sig mat får mig inte ens att dra på munnen. Däremot tror jag att mina syskonbarn som är 11 och 12 år skulle älska all låg humor som filmen bjuder på.

Att varuhuspolisen inte ens patrullerar runt i byggnaden utan istället åker på en eldriven sparkcykel är lite komiskt. Typiskt USA kanske? Att Blart sedan tar sitt arbete på enormt stort allvar får mig bara att tycka att han är som ett stort barn och jag lider lite med honom. Givetvis ska man ta sitt arbete på allvar men sättet Blart gör det på gör mig illa till mods. Hans tafatta sätt när det gäller kvinnor gör att jag tycker ännu mer synd om honom.

När sedan det kriminella gänget intar varuhuset och filmen helt plötsligt ska bli en tuff action blir det bara för mycket. Här kommer barnfilmen in 100 gånger mer. Att Blart spelar "Guitar Hero" medan rånarna går bergsäkrargång får mig att vilja stänga av. Actionscenerna är barnvänliga och flera gånger inser jag att jag inte alls är rätt målgrupp. Blart verkar ha "Crocodile Dundee" och "Rambo" som förebild och kanske är rollen en dröm för Kevin James att göra. Få leka av sig på jobbet och samtidigt få betalt.

Extramaterialet bjuder på en del. Kommentarspåret är precis vad det är. "Deleted scenes", som vanligt precis vad det låter. Elva minuter borttagna scener får vi se och de är bortvalda av en bra anledning. Det är ganska roligt när Paul blir fotograferad av sin mamma och dotter till dejtingsajten. Mamman får honom att posera och det känns som att hon sett för många "Top Model". Annars är resten mer skit än de som är med i filmen. I "Featurettes" får vi hela 49 minuter av en inblick bakom kameran. Dessa är uppdelade i olika punkter.

Kevin James: Not your average mall cop – Handlar om Paul Blart och vi får se hur Kevin James berättar om karaktären. Även fler människor bakom kameran fördjupar sig i Blart och James.

Action sports junkies – Eftersom det kriminella gänget i filmen hoppar på cyklar, åker skateboard och gör andra galna upptåg får vi i det här klippet veta hur de jobbade och vilka de är.

Stunts – Visar oss de stunts som finns med i filmen. Alltid roligt att se hur de gör.