Fantasifullt bland lurvar i skogen

Max (Max Records) är lite obstinat och ensam. Med inga att leka med blir det att skapa sina fantasivärldar där han kan vara som han vill. Bygga en häftig snögrotta till exempel, eller bara klä ut sig till varg. Han oroar sig över dagen då solen ska dö, för det har hans lärare sagt, och helst av allt vill han bara att alla ska ha det bra.

Samtidigt är han ett ledset och ensamt barn och när hans mamma (Catherine Keener) ägnar mer tid åt sin pojkvän (Mark Ruffalo) får han nog och rymmer hemifrån, enbart iklädd sin vargdräkt. Han springer ylande genom skogen tills han kommer till vattnet där en liten segelbåt väntar. Han tar båten och seglar bort, bort från den vanliga ensamma världen och hamnar till slut på en ö där vildingarna bor.

Vildingarna är stora lurviga djur som verkar leva i harmoni med varandra, men när Max i smyg spanar in dem verkar det råda viss disharmoni. Den stora Carol går runt och smashar sönder deras bon driven av någon sorts aggression. Max gör entré för att visa att han också är en vilde, men snabbt får han försvara sig för att inte bli vilding-lunch. Han säger att han har stor makt och blir därför kvickt utsedd till kung över vildingarnas rike.

Snart finner sig Max i en värld där han trivs, lattja runt och sova med vänner i en stor hög. Men så kommer problemen - hur ska han vara alla tillags och ska han reda ut de spänningar som finns mellan vidingarna?

"Till vildingarnas land" bygger på en populär barnbok av Maurice Sendak som jag personligen inte har något minne av att jag har läst och därefter kan jag inte jämföra förlagan med filmatiseringen. Vad jag har förstått är själv grundhistorien intakt men i övrigt vet jag inte. Till exempel har vildingarna inga namn i originalet, men det har de här.

Även om det är en barnbok som ligger till grund så är detta inte automatiskt en film för barn, trots att det finns ett svenskt ljudspår. Det är inte heller någon lättsam familjefilm, utan en film som har djup och mellankoli. Inledningen är starkt tragisk, med den ensamma pojken som får sin lilla värld förstörd och aldrig riktigt har någon att vara med. Även längre fram i filmen kommer det scener som är riktigt starka där man spelar på hela känsloregistret. Att skiljas är att dö en smula, som det brukar heta. Den spännande regissören Spike Jonez och intressanta manusförfattaren Dave Eggers har fått till en film med en väldigt speciell känsla och skildrar duktigt barndomens känslomässiga växlingar: glädje och sorg.

Själva vildingarna är stora och lufsiga och man köper dem som vilda mumintroll i skogen. De har fått röster av James Gandolfini, Paul Dano, Catherine O'Hara, Forest Whitaker, Michael Berry Jr., Chris Cooper och Lauren Ambrose, så filmen är tämligen stjärnspäckad i det utklädda.

Möjligen är det bristen på ett nostalgiskt band till originalboken som gör att "Till vildingarnas rike" inte riktigt går hem fullt ut hos mig. Det är en på många vis fin och originell film, men det hade nog inte skadat med någon personlig koppling till boken för min del. Jag kan heller inte komma ifrån att det är någon sorts obehaglig känsla i den som gör att jag definitivt inte tycker att det är en film för barn.

Först ut bland extramaterialet finns en kortfilm baserad på en annan bok av Maurice Sendak som heter "Higglety Pigglety Pop! Or there must be more to life". Filmen är en dockanimerad sak om en väldigt hungrig hund, vars röst görs av Meryl Streep, trots att hon inte krediteras detta på IMDB. Möjligen en lite mer barnanpassad historia som vad jag kan se enbart finns med engelskt tal och text.

Resten av extramaterialet är kopplat till "Till vildingarnas land". Det är dels en "HBO First Look" och dels ett antal småfeaturetter som till viss del är grundmaterialet till HBO-kortisen, så det blir en del information som upprepas, till råga på allt mellan vissa småfeaturetter, men i sin helhet finns det unikt material i båda delarna så man har glädje av att se allt.

Det finns mycket att ta in här. Till att börja med är bokförfattaren Sendak med ganska mycket, som har en personlig relation till Spike Jonez sedan ca 10 år tillbaka och han är väldigt nöjd med filmen som han tycker är Jonez variant av storyn som i sin tur berikar boken. Det har varit en film på gång i 16-18 år, menar Sednak, men han blev själv intresserad först när Jonez var aktuell för att göra filmen.

Jonez å sin sida, som framstår som en charmig knäppgök (vilket jag tyckt sedan tidigare), förklarar att han inte gjort en barnfilm utan en film om barndom, och precis så är det. Det har dock inte hindrat honom från att hålla en lekfull stämning under inspelningen, för så väl vuxna som barn. Hur lockar man fram genuina reaktioner hos en oerfaren 9-årig skådespelare? Tja, varför inte genom att låta utklädda folk ha lasersvärddueller bakom kameran? Röstskådespelarna fick även de leka loss genom att agera scenerna som en pjäs samtidigt som de spelades in.

Kollar man igenom featuretterna får man verkligen känslan av att det varit en rolig inspelning med bland annat hundkrångel, ett riktigt litet charmtroll till lillebror, massor av barn på inspelningen och ett otroligt utstuderat practical joke som grädde på moset.

Det enda jag saknar är en titt på hur man animerade ansiktena på vildingarna. Det hade varit pricken över i:et.

1. En gång i tiden var det aktuellt att Disney skulle göra en animerad film av "Till vildingarnas rike", där animationer korsades med datagjorda bakgrunder. Folk från nuvarande Pixar var inblandade och den testsnutt som gjordes finns med i Pixar-dokumenteren (finns på bland annat "Wall-E"-DVD:n) och finns även att se på YouTube. Sekvensen som animerats är väldigt lik den som inleder denna film.

2. Warner var missnöjda med den film Spike Jonze lämnade in att de ville filma om rubbet, men istället fick Jonze lite mer pengar och justerade allting så att både han och Warner blev nöjda.

3. Jag saknar Arcade Fires "Wake up" som var så perfekt i trailern. Den är dessvärre inte med i filmen, som till större delen har musik av Yeah Yeah Yeahs Karen O.

ANDERS JAKOBSON (2010-08-18)