En stark och viktig film

I mitten av 80-talet stannade journalisten Freidoune Sahebjam i en Iransk by för att reparera sin bil. En kvinna tog kontakt med honom för att berätta en historia, så att han skulle kunna ta den med sig och sprida till världen utanför.

Soraya är kvinnans systerdotter, en fru som gör sitt bästa för att sköta hem och barn. Pratet går i byn, för Sorayas man Ali blir inte tillfredsställd och är missnöjd. Därför har han hittat en 14-åring som han vill gifta sig med istället. För att få hjälp vänder han sig till sin vän byäldsten, och deras mulla som han har en hållhake på. Soraya erbjuds skilsmässa, men hon nekar eftersom det skulle göra henne utfattig utan möjlighet att ta hand om barnen. Frun till byns vänliga bilmekaniker Hashem avlider, och det bestäms att Soraya ska jobba som hemhjälp åt Hashem. Förhoppningen är att hon ska tjäna så pass mycket pengar att hon går med på en skilsmässa. Ali saknar dock tålamod och ser sin chans att konspirera ihop en lögn om att hon är otrogen.

Hur det går för Soraya får ni veta redan i filmens originaltitel, "The stoning of Soraya M." och för ovanlighetens skull är "baserad på en sann händelse" tyvärr mer verklighet än fiktion. Som Sorayas moster säger i början av filmen får vi med oönskvärd tydlighet se hur kvinnors röst saknar betydelse. Männen styr med hjälp av lagar skrivna till deras fördel, åberopar förvridna texter ur Koranen som stöd och religiöst grupptryck skapar fördelaktig masshets bland folket.

Boken som kom ut 1994 blev förstås förbjuden i Iran för dess kritik mot rättsystemet. Det var ändå först 2008 som man helt tog bort stening ur den iranska straffskalan. Sorayas situation är förstås hopplös: När en man anklagar en kvinna för ett brott måste kvinnan bevisa sin oskuld, och när en kvinna anklagar en man för ett brott måste hon förstås även bevisa hans skuld.

"Soraya M." är en stark film med en mycket viktig berättelse. Vi får aldrig glömma det förtryck som utövas mot kvinnor i många länder. Det är bara svårt att se filmen som något annat än kritisk. Man måste påminna sig själv om att denna berättelse speglar extremister som skapar en fruktansvärd händelseutveckling på grund av egoism och ilska. Chansen finns att du undermedvetet späder på de fördomar vi redan matas med kring Islam, speciellt efter 11 september. Kom ihåg att Koranen aldrig ens nämner stening, däremot förekommer det flitigt i Bibeln.

Filmhantverket är mycket bra. Välfilmade vackra vyer och detaljrika miljöbilder får mig att önska att filmen låg på en blu-ray istället för DVD. Skådespeleriet är mycket trovärdigt, och de större rollerna spelas mestadels av amerikanska skådespelare som är födda i Iran. Lyckligtvis har man inte gjort något så dumt som att spela in filmen på engelska, då det persiska språket verkligen förstärker upplevelsen. Jag kan bara rekommendera denna tankeväckande film.

Ingenting.

1. Filmen är filmad "på plats i Mellanöstern". Jag antar att det betyder att de inte fick eller vågade filma i Iran, men då är det ju inte på plats direkt.

2. Det stora skådespelarnamnet i filmen är Jim Caviezel från bl.a. "The Passion Of The Christ" men han är inte med mer än ungefär tio minuter.