Samlaren som inte vet vad han vill…

"The Collector" är en typisk skräckfilm i lite samma stil som "Fredagen den 13:e" och "Terror på Elm Street" i den bemärkelsen att det är en "galen" människa som ger sig på vanliga människor utan någon egentlig anledning. Visst, det brukar i botten finnas en anledning, men den glöms ofta bort rätt fort och alla är tänkbara offer. När det gäller "The Collector" är anledningen just som titeln säger att han samlar på människor. Sen torterar han lite också.

En familj har just ordnat det sista med säkerheten i sitt stora hus. Kommande helg ska de resa bort och en av hantverkarna tar då chansen att bryta sig in för att stjäla en stor diamant. Vad han aldrig kunnat ana är dock att det finns någon mer i huset. En galning som samlar på människor som han torterar. Familjen hålls fånge i källaren och torteras ordentligt. Vår tjuv, som egentligen är en god människa innerst inne, bestämmer sig naturligtvis för att hjälpa dem och blir då även han en måltavla för den galne samlaren.

När man skapat filmen verkar det dock som om man satsat mest på blod och effekter än handling vilket i sin tur får det senare att komma lite i skymundan. Vi får aldrig förklarat varför han samlar på människor, vi får aldrig veta vad han egentligen ska ha dem till. Samtidigt som ett av hans offer säger att de han verkligen vill samla överlever medan de andra dör. Betyder det att han egentligen är ute efter vår tjuv eller är det familjen han är ute efter? Jag ska inte avslöja för mycket om vad som händer med detta blir aldrig helt klart…

Resultatet blir en rörig film som egentligen inte har någon handling. Det blir mest en massa blod och en massa effekter men inget förklaras. Kanske har man medvetet gjort filmen så och enda tanken har kanske varit att chockera tittaren? Tyvärr funkar detta inte alls för mig. Jag vill ha lite mer fakta och lite mer anledningar till att det som händer händer och det får vi inte här.

Extramaterialet består av ett alternativt slut, två borttagna scener samt en musikvideo med musik från filmen. De två senare kan man bortse från utan större svårigheter men det alternativa slutet är riktigt intressant. Skulle man använt det skulle det nämligen betyda att filmen skulle bli 1:01 lång och dessutom förlora hela upplösningen. Nu tror jag visserligen inte att det är ett seriöst menat slut, men riktigt kul att se är det.

1. Det fräckaste med filmen är dess filmaffisch.

2. Filmens inledning är något av det längsta jag sett. Otroligt segt.

3. Husets larm känns väldigt konstigt. Det verkar nämligen funka så att det låter när man öppnar dörren, men tystnar sen när man stänger den igen. Va???