Föga förvånande har man lyckats igen

"Draktränaren" handlar om Hiccup, misslyckad son till en viking. Alla vikingar drömmer om att få döda de drakar som med jämna mellanrum anfaller byn och så även Hiccup. Hans problem är dock att han är så otroligt klantig att varje gång han försöker ställer han till med mer problem än han löser. Hans far ser honom som en besvikelse, vilket även hans namn indikerar. Hiccup översätts närmast till misstag.

En natt när drakarna anfaller som värst lyckas han dock träffa en av dem, en Nattfara. Den sorten som ingen någonsin lyckats träffa. Faktum är att de flesta inte ens sett den. Hiccup ger sig ut för att leta efter den, och förhoppningsvis även döda den. Men, när han hittar draken inser han att han inte kan döda honom. Hiccup släpper honom i stället lös. Några dagar senare återvänder han till platsen och upptäcker så att draken är skadad. Hiccup hjälper honom och detta leder i sin tur till att de blir vänner. Hiccup döper draken till Tandlös. Problemet är bara att alla vikingar "ska" hata drakar och göra allt för att döda dem.

Jag gillar "Draktränaren". Historien är kul, animeringen är klockren och karaktärerna fattar man tycke för direkt. Det enda jag skulle vilja ändra på är att Tandlös, som ska vara en hemsk drake, kunde ha sett lite mer skräckinjagande ut. Nu påminner han mest om en riktigt stor hundvalp.

Något som är lite ovanligt med filmen är att skådespelarna som gör rösterna är relativt okända. Som Tandlös hör vi Jonah Hill som en del säkert känner igen från "Funny People". Som Stoick hör vi Gerard Butler som även spelar i "Law abiding citizen", men det är i stort sett de som är mest kända. Jay Baruchel och America Ferrera som gör rösterna åt Hiccup och Astrid är inte helt okända, men ändå inga drakar i branschen. Nu gör ju inte det så mycket. De gör vad de ska och det är ju allt som spelar någon roll här.

Förutom småsaker så gillar jag "Draktränaren" och det är bara att konstatera att DreamWorks har gjort det igen.

Som vanligt finns det gott om extramaterial med på filmen. Vi bjuds på den obligatoriska dokumentären om vilka skådespelare som gör rösterna till karaktärerna samt dokumentären om hur filmen skapades. Båda är intressanta men som vanligt är det roligast att se vilka som döljer sig bakom rösterna och att se hur lika skaparna av filmen lyckats fått den animerade karaktären och personen som gör dess röst. Ofta lyckas de väldigt bra och så även den här gången.

Sen får vi även borttagna scener som ibland inte är mer än skisser, historien bakom historien om draktränaren samt en extra kortfilm. Den heter "Legend of the Bone Knapper Dragon" och i den berättar Gape historien om benknyckardraken. En mycket trevlig liten film.

Sen får vi något helt obegripligt som avslutning. Under en meny kan man välja olika vintergrenar som och backhoppning. När man gör det får man se en av figurerna i filmen utföra grenen. Totalt meningslöst och inte det minsta roligt.

1. När filmen visades på bio gick den även upp i 3D.

2. För er som tycker er känna igen Tandlös kan jag berätta att Stitch från "Lilo & Stitch" stod modell när han skapades.

3. Håll koll på när DreamWorks logga visas i inledningen. Kollar man noga kan man se Tandlös flyga förbi.