Tråkigt porträtt men bra bonusfilm

"Twilight"-febern ödelägger just nu tonårsflickor runt om i världen. Symtom: Ändlöst skrikande och obsessiv fascination för Robert Pattinson. Diagnos: Vanlig tonårsdyrkan som kommer att gå över i en annan tonårsdyrkan med tiden.

Man har ju sett mönstret förr och kommer att se mönstret igen. Nu har jag i och för sig inte sett "Twilight"-filmerna och det är kanske möjligt att jag skulle bli hysteriskt skrikande och tatuera in TEAM EDWARD i pannan om jag gjorde det. Nej, förresten - det är inte möjligt.

Här kommer då en "exklusiv och avslöjande djupdykning", en "unik inblick" med "glödheta hemligheter" om denna enorma tonårsidol som gått från ingen alls till den största på nolltid. Filmen är gjord direkt för DVD men känns som ett sådant där idolporträtt som man kan se på till exempel MTV eller E! eller liknande kanaler. En massa kända eller som i detta fall okända människor sitter och säger saker om huvudpersonen som själv inte säger någonting, eftersom det inte riktigt är en dokumentär utan ett porträtt.

Även om jag inte är ett fan eller har speciellt mycket förkunskap om Robert Pattinson så har jag väldigt svårt att tro att filmen faktiskt bjuder på så mycket "exklusivt" och "unikt" material som omslaget gör gällande. Jag har känsla av att de riktiga fansen redan läst sig till all den information som ges i Okej eller på valfri "Twilight"-fansite. Jag blir snarare förvånad över hur tråkig och ointressant Pattinson känns. Utifrån vittnesmål är han en normal och trevlig kille som är bra på gitarr och keyboard och alla kunde förstås inte aaaana att han skulle växa upp till en sådan superstjärna. Robsessed? Robored snarare.

Jag misstänker att rättighetstrassel satt käppar i hjulen när det gäller att få loss bilder från de filmer han medverkat i. Man får se någon snutt ur en tv-produktion där han sitter i ett badkar, men inte en ruta från "Twilight" och inte heller någonting från "Harry Potter och den flammande bägaren" som jag blir påmind om att han är med i. Det är något som konstateras i porträttet, att man faktiskt inte minns att han är med där, trots att han har en av de större sekundära rollerna. Märkligt.

Jag tycker den här typen av journalism är rätt bedrövlig och i och med att det inte finns ett enda känt ansikte i filmen som säger något om huvudpersonen så blir det bara en billig produkt att sätta frasen "Ett måste för alla 'Twilight'-fans" på trots att det inte är det. Man ska vara ett sjukligt "Twilight"-fan för att få ut något av detta urtråkiga porträtt.

Som bonus i boxen finns en separat film i eget fodral som mig veterligen inte går att köpa separat, vilket är lite synd för den är betydligt mer sevärd än det tråkiga porträttet.

Den engelska tv-filmen "The Haunted Airman" är en av Pattinsons tidigaste roller (2006) där han spelar en andra världskrigspilot som blivit förlamad och lite knepig i huvudet och läggs därför in på ett sjukhem tillsammans med andra krigsveteraner med psykiska problem.

Som titeln antyder hemsöks flygmannen av hemska minnen och hallucinationer av spindlar som krälar överallt. Han är förälskad i sin unga ingifta faster (Rachael Stirling) och det är i brev till henne han berättar om sina tankar. Till läkaren (Julian Sands) säger han ingenting, men han tjuvläser å sin sida flygmannens brev och som en oortodox metod får fastern flytta in.

Detta gör dock inte behandlingen bättre utan snarare sämre och psykoserna och paranoiorna ökar.

Filmen skulle jag kategorisera som ett skräckdrama och är faktiskt riktigt bra. Det vilar en obehaglig känsla genom hela filmen och Pattinson förmedlar bra vad karaktären känner. Dock är det lite svårt att hålla koll på vad som händer då det blir väldigt mycket hallucinationer och drömmar mot slutet och tyvärr tycker jag att filmen slutar på ett väldigt konstigt sätt. Men ändå: filmen är betydligt mer sevärd än boxens huvudnummer.

1. På sedvanligt engelskt vis har Robert Pattinson fått ett kort smeknamn: R-Pattz.

2. Scenen med Pattinson i ett badkar som jag nämde i huvudrecensionen är plockad från just "The Haunted Airman". Känns inte direkt som någon tillfällighet.

3. En hemlighet vi får veta i portättet är att Pattinson fick pris för "stökigaste skrivbord" i skolan. Sanningshalten känns så där...