Dansk indie noir engelska

Indiefilmer kan vara fantastiska men de kan också ha en enorm bismak av "amatörfilm", och så är dessvärre fallet med "No Right Turn", en dansk film på engelska. Även om storyn i sig är lite skev så blir det även lite brister i filmens utseende och skådespeleri. Filmen är inspelad med en DV-kamera med naturligt ljus och får då en bildkvalitet som vilken amatör som helst med en DV-kamera kan återskapa. Inte så kul.

I korta drag kan man säga att filmen handlar om en blåsning som går fel, men denna blåsning kommer långt in i filmen. Innan dess har vi sett knark- och spritmissbrukaren Johnny (Tao Hildebrand) glida runt på sin moppe och leverera pizza där en liten påse med vitt pulver finns med i kartongen. Detta pulver kommer senare att komma tillbaka till Johnny utblandat med något skräp med slutdestination i Johnnys sönderfrätta näsa. Detta eftersom en av Johnnys kunder är en skum figur (Lars Lippert) som även är kund till Johnnys prostituerade fru Nina (Laura Bach) och som betalar för tjänsterna med en liten påse vitt pulver. Kan det finnas någon baktanke här?

En kväll blir Nina överfallen av två män på väg hem från krogen och mitt under våldtäkten dyker Monella (Sira Stampe), en deprimerad konstnär, upp till hennes räddning. En kärleksrelation blommar upp mellan kvinnorna och Nina delar med sig av en önskan om att frigöra sig från Johnny och stjäla alla hans pengar, och Monella luras in i kuppen. Men det går som sagt inte så enkelt som de hade trott.

David Noel Bourke, som skrivit och regisserat filmen har plockat inspiration från både Tarantino och Lynch, men han är ingen Tarantino eller Lynch utan en lågbudgetfilmskapare i Köpenhamn. Detta märks som sagt på slutresultatet. Jag ska inte säga att filmen är usel, för det är den inte, men jag har väldigt svårt att komma ifrån den här amatörfilmskänslan som jag får av filmen. Det blir en enorm bromskloss och jag kommer liksom inte förbi den.

Extramaterialet är inte så värst spännande. Det finns en "fluga på väggen"-bakomfilm från inspelningen som egentligen inte säger så mycket än att bara skildra hur det var under inspelningen. Inga kommentarer eller intervjuer. Det finns ett litet klipp från en visning i Köpenhamn där David Noel Bourke ska svara på frågor, men klippet har så sjukt dåligt ljud att man inte får ut ett smack av det. De bortklippta scenerna och bloopersblocket ger inte heller någonting till helheten.

Kvar utöver småplock som trailers och gallerier är ett kommentarspår som jag inte lyssnat på.

1. Ett tips som Johnny fått för att lindra smärtan eller bota sin trasiga näsa är att ha en bit lever under den som en kladdig mustasch. Det ser helt knäppt ut.

2. David Noel Bourke är ursprungligen från Irland, men har hamnat i Danmark och Köpenhamn via kärleken.

3. Fyra veckor in i inspelningen blev det ett avbrott som varade i tre år. En sekvens i filmen har alltså tre år mellan två scener. Detta får mig att tänka på David Lynchs "Eraserhead" där där det är 18 månader mellan en scen där en person öppnar en dörr och en annan kommer in.

ANDERS JAKOBSON (2010-05-24)