Psykologisk studie när Uncle Sam kallar

Tre unga mäns liv förändras när ett brunt kuvert trillar ned i deras respektive brevlådor. De är gamla skolkompisar och har alla växt upp och gjort karriärer på olika sätt. Aaron Feller (Elijah Wood) är publicerad författare med en ny bok under produktion, George Rifkin (Chris Klein) är advokat som precis blivit delägare och James Dixon (Jon Bernthal) är taxichaufför.

Brevet som ramlar ned är en kallelse till att tjäna den amerikanska armén i Irak. Om trettio dagar måste de anmäla sig för tjänst. Reaktionerna är olika - Feller spyr, Rifkin låter sin fru (Ginnifer Goodwin) öppna kuvertet och Dixon är redo att åka på en gång. Gång på gång samlas de på en bar och pratar om situationen. Feller är mest nervös, Rifkin vill till varje pris slippa åka och Dixon maler på om hur viktigt det är att tjäna sitt land. Man kan verkligen säga att det ödesdigra kuvertet förändrade deras liv.

Men under de trettio dagarna förändras de successivt. Feller börjar beta av en lista med 10 punkter som han måste göra innan han sticker, en lista som innehåller en del märkliga uppgifter. Rifkin blir allt mer desperat och överväger sannerligen drastiska metoder för att slippa militärtjänsten, och Dixon kärar ned sig i Patricia (Elisabeth Moss) och börjar bli osäker på sin egen inställning, allt medan de trettio dagarna börjar närma sig sitt slut.

Filmen blir en intressant psykologisk studie om ett sådant här scenario skulle uppstå (se Tre saker), och man har verkligen lyckats hitta på tre karaktärer som är genuint olika och som reagerar på olika sätt inför den uppgift de ställs inför. Oron är den gemensamma tråden, även om den dyker upp på olika sätt och vid olika tidpunkter för de tre männen.

Narrativet är lite långsamt och den knappt 90 minuter långa filmen känns mycket längre. Dock känns den inte seg utan mer som om historien får ta den tid den behöver. Det är en helt okej film med överlag goda skådespelarprestationer och en fin kemi mellan de tre vännerna och mellan dem och sina kära. Trots ett både dramatiskt och oväntat slut, känner jag mig inte helt övertygad av filmen. Man kommer visserligen snabbt in i den, men samtidigt saknas det lilla extra.

1. Originaltiteln på filmen är "Day Zero".

2. Bilden på omslaget skildrar hur Elijah Wood ser ut mot slutet av filmen när han betat av punkt 7 ("Get Tattoo") och 9 ("Shave Head"). Inte helt olik Robert De Niro i "Taxi Driver".

3. Scenariot i filmen är påhittat. Systemet med obligatorisk militärtjänstgöring i USA lades ned 1973, och detta tas upp i början av filmen, men filmmakarna menar att det tagits upp igen och det är därför männen blir kallade.

ANDERS JAKOBSON (2010-05-18)