Grävande journalistik Borat-style

Jagshemesh! Ingen kan väl ha undgått Borat, Sacha Baron Cohens välutvecklade karaktär, tv-journalisten från Kazakstan. Borat föddes som en bifigur i Baron Cohens betydligt tråkigare figur Ali G:s tv-show, och nu i och med filmen "Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan" gör väl Borat sin sorti. Hur ska Baron Cohen kunna fortsätta med Borat nu när "alla" vet att han inte är en riktig person?

Även om "Borat" stundtals är en hysteriskt rolig film där man ömsom skrattar högt och ömsom vänder bort blicken för att det är så pinsamt, så måste jag nog säga att de tidigare Borat-bitarna i större utsträckning var roligare. I filmen känns det inte lika spontant. Men fortfarande kul.

TV-journalisten Borat har fått i uppdrag av Kazakstans regering att åka till "US and A" för att dokumentera landets kultur för att i en längre utsträckning förbättra hemlandet. Till skillnad från tidigare USA-resor har Borat med sig producenten Azamat, som ska visa sig ha större (bokstavligen) roll i filmen än vad man som tittare räknat med.

Givetvis blir det kulturchock när den mustaschprydda kazaken hamnar mitt i New York. Redan på hotellet börjar han packa upp i hissen då han tror att det är hans rum. Det är också på hotellet han får en skymt av den finaste kultur USA kan erbjuda: "Baywatch". Borat blir så tagen av Pamela Anderson att han bryter den uttänkta planen och beslutar sig för att åka till Kalifornien och fria till henne.

Azamat blir vansinnig, men finner sig i den nya planen och de båda tuffar iväg längs med motorvägarna i en gammal glassbil(!) och under resans gång gör de spontana nedslag i en Gay pride-parad, på en rodeo, bland feminister, i ett antikvariat, hos politiker och så får Borat lära sig vett och etikett nere i södern. Kanske en av filmens roligaste scener.

Den roligaste är givetvis den mycket utdragna slagsmålsscenen mellan Borat och Azamat där de spritt språngande nakna går loss på varandra. En given klassiker.

För den konservative framstår "Borat" som en mycket rasistisk film, men om man inte ser satiren i Borats syn på kvinnor, djur och judar ska man kanske låta bli att se filmen. Vad "Borat" gör, är att klä av den fördomsfulla amerikanska mentaliteten in på bara skinnet. De saker som Borat får amerikanerna att säga genom lite naiv manipulering är ibland avskyvärda. På det viset är "Borat" en viktig film, men framför allt är det en rolig film.

I like!

Filmen är ganska kort (fast lagom lång ska jag väl slinka in), vilket betyder att det finns gott om bortklippta scener som i de flesta fall funkar helt utan sitt sammanhang. Här finns bland annat en plågsamt utdragen scen i en supermarket där Borat står vid riven ost-hyllan och pekar på varenda förpackning och frågar vad det är, och biträdet svarar snällt "It's cheese" varje gång. Man måste berömma biträdet för sitt tålamod för scenen håller på hur länge som helst med den givna Borat-frågan "Why do American people only eat cheese?" som final.

Bland de övriga bortklippta scenerna finns en annan rolig om när Borat ska köpa hund och frågar hur han ska tillaga den efter att den har gjort sin plikt. Och så givetvis Kazakstanska varianten på "Baywatch" - "Sexy drown watch" med Borat i huvudrollen.

Ni som tittade på tv när "Borat" kom minns att Sacha Baron Cohen uteslutande gjorde reklam för filmen i sin karaktär. Här finns ett omfattande collage med bilder från olika festivaler och Borats medverkan på "Tonight show with Jay Leno" och "Late night with Conan O'Brian". Speciellt den sista är extra kul när Borat vill skörda Conan O'Brians könshår.

Vidare finns ett litet autentiskt tv-klipp från en nyhetssändning när "Borat" hade varit med på den där rodeon. Amerikanen i hatten är minst lika otäck här som i filmen.

Och - slutligen - reklam för låtar som inte finns. Helt klart ett godkänt extramaterial.

1. Under det yttre pappfodralet har de utformat resten av förpackningen som en riktig tafflig piratkopia. Dessutom är menyer etc designade enligt skrotig gammal 80-tals öststatsstil.

2. Hur mycket är på riktigt i filmen och hur mycket är uppgjort? Ja, vad man kan utläsa på bland annat Wikipedia är det mesta på riktigt. Hur de lyckats få till det är nästan obegripligt.

3. Det skulle vara kul att se Sacha Baron Cohen i någon kändispokerprogram för det är väl få personer som kan ha ett så utvecklats pokerfejs som engelsmannen. Hur klarar han av att hålla masken när folk säger de mest dumma saker?

ANDERS JAKOBSON (2007-03-12)