Nostalgiskt utan att vara retro

Man vet inte vad man saknar förrän man ser det. I det här fallet är det den klassiska 80-talsactionkomedin med ett snutpar som tjafsar med varandra hela tiden. Tänk "Snuten i Hollywood" och "Fletch" (även om dessa egentligen bara hade en person i huvudrollen) och tänk även "Dödligt vapen" (även om den var mer action än komedi). Mixa ihop rubbet och du har "Cop Out", Kevin Smiths senaste film.

Till skillnad från sina andra filmer har han inte skrivit manuset själv. Det Robb och Mark Cullen-signerade manuset har cirkulerat runt i Hollywood som ett av de bästa oproducerade manusen tills det hamnade i händerna på Smith när han skulle göra sin första storbolagsfilm. Med tanke på hur misslyckad "Zack and Miri Make a Porno" blev är det kanske tur att Smith lämnade pennan hemma den här gången. Det kunde dock varit han som skrivit filmen — dialogen är rapp och rolig, men å andra sidan liknar filmen ingen av de han gjort tidigare — det är ju en actionfilm.

Bruce Willis och Tracy Morgan spelar polisparet Jimmy Monroe och Paul Hodges och i inledningen av filmen lyckas de sabotera en undercoveroperation där ett knarksäljande latinogäng skulle sättas dit. Jimmy och Paul blir suspenderade, men fortsätter ändå att jobba. Privat har de sina problem: Jimmys dotter ska gifta sig och han har inte råd att betala för hennes drömbröllop, men finner sig inte i att ex-fruns nya svinrika man (Jason Lee) erbjuder sig att täcka kostnaden. Paul tror å sin sida att hans fru (Rashida Jones) är otrogen och försöker lista ut ett sätt att avslöja henne.

När Jimmy beslutar sig för att sälja ett unikt baseballkort hinner han inte genomföra försäljningen innan han blir rånad på kortet. Paret spårar upp rånaren (Seann William Scott) som visar sig ha bytt kortet mot droger av ledaren till samma latinogäng som parets kollegor hade span på. Han vill dock inte ge tillbaka kortet utan att göra en deal: någon har stulit en värdefull bil från honom som han vill ha tillbaka, så Jimmy och Paul ger sig iväg för att hitta den, men ramlar in i en historia som är bra mycket mer avancerad.

Filmen är både actionpackad och rolig och hade varit ännu roligare om jag hade gillat Tracy Morgan mer. Han är lite jobbig, men han fyller sin funktion i filmen och har dessutom tilldelats en skojig egenskap där mer eller mindre allt han säger är plockat från polisfilmer. Ibland funkar det bra, men det är kanske inte så oerhört smart att börja imitera Robocop mitt i stridens hetta. Roligast i filmen är dock Seann William Scotts rånare Dave som låter käften gå hela tiden. Extremt irriterande, men suveränt kul. Nästan spin-off-läge.

Tracy Morgans karaktär förklarar sitt återanvändande av filmrepliker som "hyllningar", och "Cop Out" är en hyllning till de gamla 80-talsfilmerna, utan att imitera dem eller vara retro. Det är känslan man känner igen, och om man som jag växt upp med de filmerna så blir det en riktig a-ha-upplevelse. En rolig och bra storfilmsdebut av Smith.

Som extramaterial kan man se filmen i Warners Maximum Movie Mode, här omdöpt till Maximum Comedy Mode. Det är den här mystiska kombinationen av kommentarspår och picture-in-picture som verkligen utnyttjar blu-ray-formatets nya möjligheter till max. Här dyker Kevin Smith upp i rutan och presenterar filmen, stannar ibland upp för att antingen berätta något eller bryta av för en bortklippt scen eller bloopers. Ibland så visas materialet samtidigt som filmen. Ibland snabbspolar Smith till en scen senare i filmen eller bakåt till en tidigare scen, och vid ett tillfälle snabbspolar han helt sonika förbi ett parti som han bedömer som "tråkigt".

Kevin Smith är en person som kan snacka, så mycket att ytterligare en version av honom dyker upp i rutan och kommenterar kommentaren... Seann William Scott dyker också upp, ibland för att lämna visdomsord (?) och ibland för att interagera med Smith.

Ja, så där håller det på och filmen blir drygt en timme längre, och om inte det vore nog finns det "fokuspunkter" där man kan trycka i gång kortare bakommaterial om vissa specifika ämnen och på det viset dryga ut tittningen med en halvtimme till.

På sitt sätt är detta en rolig funktion som i sitt ganska kaotiska upplägg fungerar bra. Speciellt gillar jag att bortklippta eller alternativa scener visas i sitt sammanhang. Nackdelen är dock att man måste se hela filmen igen, vilket man kanske inte alltid är så pigg på. Ur den synvinkeln känner jag mig lite mer traditionellt lagd där en separation mellan film och extramaterial är att föredra, men någon gång ibland är det här upplägget roligt och passande.

Orkar man inte se om hela filmen kan man separat se inslagen från fokuspunkterna och även de visdomsord Scott lämnar, även om de sistnämnda är rätt så meningslösa.

1. Till och med musiken känns 80-tal, och jag hinner tänka "jäklar, vilken bra imitation av Harold Faltermeyers ("Snuten i Hollywood", "Fletch" med flera) musik någon fått till" innan jag läser att Kevin Smith lyckades övertala Faltermeyer att lämna sin pensionering och skriva musiken till filmen.

2. Jimmy och Pauls kollegor i filmen är ett annat roligt snutpar av det lite mer klantiga slaget, trots att de försöker spela tuffa. De spelas bra av Kevin Pollack och Adam Brody.

3. Den enda skådespelare från Smiths tidigare filmer som är med är Jason Lee (även om Seann William Scott var med i "Jay and Silent Bob Strike Back"). Både Jason Mews och Ben Affleck var erbjudna roller i filmen, men kunde inte medverka på grund av andra uppdrag.

ANDERS JAKOBSON (2010-11-04)