En annorlunda kärlekshistoria

Inledningsvis känns "Youth in Revolt" som en historia man sett tidigare. En ensam ung man funderar över om han någonsin ska bli av med oskulden, och han spelas av Michael Cera. Ingen ovanlig roll för Cera och ett upplägg man känner igen från en miljard andra filmer. Och givetvis träffar han på en annorlunda tjej som han blir blixtförälskad i och även den utvecklingen har man sett tidigare. Men "Youth in Revolt" är en annorlunda kärlekshistoria och samtidigt en annorlunda komedi.

Cera spelar Nick Twisp, som förutom att hata sitt efternamn är allt hans föräldrar inte är. Han gillar fin kultur, vinylskivor, Frank Sinatra och kan prata välartikulerat och vasst. Hans mamma (Jean Smart) är numera ihop med slashasen Jerry (Zach Galifianakis) sedan separationen från Nicks far (Steve Buscemi) som i sin tur är arbetslös och nyförälskad i superunga Lacey (Ari Graynor). Nicks stora problem är att alla får "action" utom just han.

Efter att Jerry retat upp ett gäng sjömän genom att sälja dem en bil med en banan i växellådan flyr de ut på landet. Jerry säger att han fått låna en stuga av en kompis, men det är i själva verket en extremt nedgången husvagn på en klassisk trailerpark. Men här finns Sheeni (Portia Doubleday), en smart och snygg tjej som Nick genast faller för.

En relation växer fram men när Nick tvingas flytta tillbaka till stan tänker han och Sheeni ut en plan för att de åter ska få vara med varandra. Den inkluderar att hans far får jobb ute i på landet och att Nick blir utslängd av sin mamma, vilket betyder att han måste göra något riktigt dumt och elakt. För att klara av detta skapar Nick en andra personlighet. Han heter Francois Dillinger och är storrökande cooling med fjunmustasch. Han är kaxig och gör riktigt dumma saker, precis det som behövs för att Nick ska skickas till sin pappa. Men lagom när det har hänt har Sheeni flyttat vidare till en privatskola och Nick får jaga vidare och Francois får göra fler dumma saker och snart har Nick hamnat i en riktigt knepig sits.

Jag läste en kommentar till filmen där någon beskrev den som slightly off och det är en bra beskrivning. Filmen är lite skev men inte på ett negativt sätt. Det känns som en film som är lite smartare än tittaren. Historien och hur den utvecklar sig är knepig och jag känner att jag fattar grejen först när filmen sjunkit in lite. Jag tycker inte att den är fantastisk, men den är bra och intressant med sitt smått skeva upplägg.

Händelseförloppet är möjligen lite för absurt för sitt eget bästa, men det är samtidigt kul att se en film som trots sitt uttjatade upplägg ändå hittar en egen och annorlunda väg för att komma till målet. Det gillar jag.

De borttagna scenerna är av det där slaget att de kunde varit med i filmen utan att den hade lidit av det, men sannolikt är de kasserade av en vettig anledning. Det finns även lite borttagna animerade scener (se Tre saker).

Vidare finns det provfilmningar och ett kommentarspår med regissören Miguel Arteta och Michael Cera.

1. Filmen bygger på en bok som även den ska vara slightly off enligt samma person som jag citerade i recensionen. Jag litar på det.

2. Vid två tillfällen i filmen skildras resor med olika varianter av animationer. Känns dock inte som något stilbrott utan faktiskt ganska naturligt i sammanhanget.