En något skev skapelse

Då orkanen Katrina svept över New Orleans stiger vattennivån i polisstationens celler, och polisen Terence McDonagh (spelad av Nicolas Cage) skadar ryggen när han försöker rädda en fånge. För sin insats befordras han till inspektör ("lieutenant"), men hans smärtsamma rygg leder honom snart in i ett drogberoende. Hans korrumperade liv ihop med den prostituerade Frankie (spelad av Eva Mendes) och ständiga spelskulder balanseras med polisarbetet runt en drogrelaterad massaker.

Jag får börja med mina bekännelser. Jag har varken sett någon annan av regissören Werner Herzogs filmer eller originalfilmen "Bad Lieutenant" från 1992. Den har visserligen inte Herzog heller sett, så det kanske jämnar ut sig. Ovanpå detta så ska tydligen filmerna inte ha några direkta liknelser, utöver att huvudpersonen är en nerknarkad polis. Oavsett detta, så var "Bad Lieutenant" en okej upplevelse.

"Okej" är ungefär så långt som jag kan sträcka mig. Historien är hyfsad, och det blir sällan långdraget tack vare att man inte dröjer kvar vid händelser, eller slösar tid på överflödiga scener. Min förväntan på filmen var betydligt mörkare och grovhuggen, fast vi får ändå en något skev skapelse som man inte kan kalla förutsägbar men ändå inte överraskar nämnvärt.

Cage passar bra i rollen men blir aldrig jättebra, och Eva Mendes övertygar inte det minsta. Skräckfilmsfavoriten Brad Dourif gör en biroll på samma sätt som han gjort hundra gånger förr, men slår ändå Val Kilmers faktiskt helt försumbara roll på fingrarna. Några knäppa infall roar och storyn går inte alltid riktigt åt det håll man förväntar sig. Speciellt inte slutet.

Fyrtio minuter intervjuer presenteras i ett oerhört tråkigt format. En text visas tyst i bild, till exempel "Werner Herzog, director. What was it like working with Nicolas Cage?" och sen pratar Herzog lite om det. Sedan en ny tyst textruta följt av lite prat. Herzog säger en del intressanta saker om tanken bakom filmen och hur han arbetar, och Cage likaså. Mendes och några fler inblandade kommer till tals men är mest ointressanta och långdragna. Värst blir det när textrutan säger "Nicolas Cage is a great actor to work with" varefter den intervjuade säger "Nicolas Cage is a great actor to work with" direkt efteråt. Vi får också en trailer för filmen och för andra titlar från distributören. Intervjuerna är otextade, men trailersarna är textade.

1. Filmen skulle först utspela sig i New York, men eftersom man fick skattelättnader av att spela in i New Orleans efter Katrina så flyttade man helt enkelt på allt.

2. Xzibit må vara en bra skådespelare, men man blir inte av med känslan av att han plötsligt kommer att pimpa en bil.

3. Pressreleasen som följde med recensionsexemplaret från Sandrew-Metronome berättar obekymrat handlingen i originalfilmen istället.