Typisk 80-talsrulle

"Savage Street" är verkligen en typisk 80-talsrulle. Både kläder, frisyrer, musiken och språket är typiskt 80-tal. Tyvärr har den inte överlevt de 26 år som gått sen premiären speciellt bra. Linda Blair gör rollen som gängledaren Brenda. Hon och hennes undersåtar drar runt på stan, spelar tuffa och är allmänt kaxiga. En kväll ger de sig dock på fel gäng när de "lånar" deras bil och lämnar den full med sopor. Hämnden blir brutal och det dröjer inte länge innan de ger sig på Brendas döva lillasyster och brutalt våldtar henne. Hon överlever men Brenda bestämmer sig för att hämnas.

Vad som sen följer är något som bäst liknas med "Rambo" där Brenda ger sig efter gängmedlemmarna en efter en för att utkräva sin hämnd. För att utföra sin hämnd har hon dessutom införskaffat en mängd vapen som hon inte tvekar att använda. Hur en skoltjej kan handskas med dem förklaras dock inte…

Tyvärr känns det hela väldigt överdrivet och larvigt och även om man känner för Brenda och hennes syster blir det aldrig riktigt trovärdigt. Allt känns mest som en karikatyr av verkligheten och om det beror på att filmen är så pass gammal som den är eller om den egentligen är riktigt dålig ska jag låta vara osagt. Hur som helst är filmen dålig och jag sitter mest och tycker att det är pinsamt och slutet kan inte komma fort nog känns det som.

Skådespelarna i filmen är relativt okända, förutom Linda Blair då, och man får snabbt känslan att de flesta är amatörer eller åtminstone nybörjare inom yrket då de flesta precis som filmen i övrigt spelar över lite för mycket. Med andra ord finns det inget att glädjas över med "Savage Street" och man gör bäst i att välja något annat. Om man nu inte gillar Linda Blair extremt mycket för då får man så man tiger.

Extramaterialet består av kommentarspår, intervjuer, biografier, olika posters och en trailer men det enda som egentligen tillför något är intervjuerna som är relativt nyinspelade. Här får vi höra om inspelningen, om skådespelarna och om de bra och dåliga saker som hände under inspelningen.

Biografierna är i textformat och inte speciellt intresserade och posterna är alla rätt lika och har alla en tecknad arg Linda Blair på bästa plats.

1. Det är mycket naket i filmen. En del motiverat och en del omotiverat.

2. Inte nog med att Brendas lillasyster är döv hon är också en riktig tönt jämfört med de andra. Varför?