John Travolta som jag föredrar honom

Rollen som Charlie Wax är som klippt och skuren för John Travolta. Det är så här jag vill se honom. Utseendemässigt har han rakad skallen och det lilla skägget han har när han spelar skurk är tillbaka. Han ser helt enkelt jäkligt tuff ut. Att sen Wax är lika hård och tuff som Travolta ser ut gör ju naturligtvis inte det hela sämre.

När filmen börjar få vi dock först lära känna dess andra huvudperson James Reece (Jonathan Rhys Meyers). Reece är ung och otroligt ambitiös. Han jobbar för amerikanska ambassadören i Frankrike, men också undercover för CIA. En dag ombeds han att hjälpa en amerikansk undercoveragent som kommer till Paris och hela Reece liv ställs på ända. Agenten i fråga är naturligtvis Charlie Wax.

Wax är i Frankrike för att sätta åt en stor knarkliga och Reece hänger med så gott han kan. Det är dock inte lätt att hänga med i Wax tempo och metoder och Reece tvivlar, med all rätt, på att han valt rätt yrke. I en av lägenheterna de hamnar i sitter det dock kort tagna i smyg på Reece och frågan är nu vad de gör där? Är det verkligen en knarkliga som fört Wax till Frankrike eller är det något helt annat?

"From Paris with Love" är en våldsam film och sällan har så många skurkar gått åt som här. Wax går fram som en galning och de som kommer undan går förmodligen att räkna på ena handens fingrar. Filmen är action från det att Wax dyker upp tills eftertexterna rullar. Travolta är som sagt underbar i rollen som Wax och Meyers kompletterar honom perfekt som den oerfarne och lite naiva Reece. Har man sett de filmer Travolta gjort tidigare där han spelar den här typen av roll, och gillat det, kommer man definitivt inte att bli besviken.

1. Man får se till att få rätt film när man köper/hyr "From Paris with Love" då det finns en annan film, med Paris Hilton i huvudrollen, med samma titel…

2. I en scen tvättar Reece av blod från sitt ansikte. Håll koll på blodfläcken på sidan av hans panna. Den försvinner lite oförklarligt.

3. Scenen som introducerar Travolta i filmen är riktigt skön och visar verkligen honom i sitt esse.