En av tidernas mest originella filmer

"Bad Boy Bubby", inspelad 1993, cirkulerade på en VHS i bekantskapskretsen i mitten av 90-talet. Det var en film man "måste" se, tyckte de som redan hade sett den. Någon gång blev det min tur och jag såg den och gillade den, men sedan dess hade jag glömt bort hur originell och unik den faktiskt var. Att återse den på DVD nu är en ren fröjd.

Första halvtimmen är tuff, vilket poängteras i ett citat på omslaget. Titelns Bubby (Nicholas Hope) är 35 år gammal och har aldrig varit utanför dörren i den källare där han bor med sin onda mamma. Mamman har lurat i sin son att luften utanför källaren är förgiftad och eftersom de bara har en gasmask är det bara hon som kan gå ut. Mentalt är Bubby kvar på ett barns nivå och lyder allting mamman säger och gör. "Om inte giftet tar död på dig, kommer Gud att göra det" hotar hon ena stunden, och andra stunden får hon utlopp för sina sexuella lustar genom att utnyttja sonen. Ja, första halvtimmen är mycket tuff. Det finns inget ljus eller glädje, stämningen är obehaglig och man undrar hur filmen ska fortsätta.

Bubby kommer så småningom ut i den verkliga världen och möts ständigt av nya saker, företeelser, platser och människor och klarar sig faktiskt rätt bra. Filmens mörker lättar upp och krocken mellan den mycket speciella Bubby och den övriga världen öppnar upp för absurt roliga situationer. Bubby försöker hitta sin plats i världen och hittar till slut ett ganska oväntat sätt att kanalisera allt det han varit med om.

Egentligen är det stört omöjligt att kategorisera filmen, för den växlar mellan nästan alla tänkbara genrer utan att kännas spretig eller rörig. Faktum är filmen hittar precis rätt stil på rätt platser i storyn, vilket bara gör att den känns fullständigt naturlig när den i själva verket inte liknar någonting annat.

Filmen är australiensisk och innehåller inte några kända ansikten. Nicholas Hope, som filmdebuterade här, har visserligen en ganska rik skådespelarkarriär men jag har inte sett honom i något annat, och även om jag nu inte gjort det så har jag svårt att tro att han gjort en lika stark och magiskt unik insats efter den som Bubby. Han är rollen helt enkelt.

Som sagt; för mig var detta ett mycket kärt återseende, faktiskt starkare än vad jag hade trott, och det glädjer mig att fler nu kan ta del av "Bad Boy Bubby" i en riktigt fin utgåva som även finns på blu-ray.

Delat av extramaterialet kommer från den första ordentliga utgåvan av filmen från 2005, men det finns även något som är helt exklusivt för denna skandinaviska utgåva och det är lite bakom kulisserna-bilder som nyligen hittats. Regissören Rolf de Heer guidar oss genom ca sju minuter som till större delen innehåller sekvenser som inte var med i filmen eller varianter på scener som aldrig användes. Även om detta knappast filmades en gång i tiden för att dokumentera filmen så som man gör i dag är det roligt att se.

De Heer intervjuas under närmare halvtimmen och ger i princip all information man kan önska. Här får vi bland annat veta att filmen gjordes i kronologisk ordning för att underlätta för Nicholas Hopes karaktärsutveckling. Vi får även se exempel på en idé om att ha inledningen av filmen, det vill säga när Bubby är instängd i en mindre, mer kvadratisk bildratio för att sedan gå till widescreen när han kommer ut i världen. De Heer upplevde resultatet för jobbigt att se och gjorde hela filmen i widescreen istället, men det är roligt att se hur det kunde ha fungerat.

Med bland extramaterialet finns en kortfilm gjord några år tidigare där Nicholas Hope spelar en seriemördare, en insats som gjorde att De Heer ville ha honom till "Bad Boy Bubby". Filmen är gjord som en intervju eller ett reportage och det blir nästan helt och hållet en soloshow för Hope som är smått magisk även här. Det märks att han har någon sorts teatervana för det är ganska stora gester i skådespelet men det funkar fint. Dessvärre är det ganska dåligt ljud i 16 mm-filmen vilket gör det lite svårt att hänga med i dialogen.

Utöver detta finns det bildgallerier och en biotrailer.

1. När jag kollar upp Nicholas Hopes filmografi noterar jag att han gjort roller i flera norska filmer. Förklaringen är enkel: I samband med en filmfestival i Tromsø 1994 träffade han den stora kärleken och flyttade dit. Han kan tala norska och är djupt förälskad i landet: "I wish I was in a position to spend a whole year in Northern-Norway. To me, growing up in Australia, this is so exotic, so wild and extreme. And it's friendly here. Northern-Norway is an exciting mix, a cross between the images I've seen from rural America and Eastern-Europe. Both in arcitecture and the way people look." För att runda av Norgekopplingen så kan jag även berätta att han gjorde rollen som "Elling", vilket inte alls känns ologiskt, i en uppsättning i Sydney av den norska succépjäsen.

2. I filmen så har Bubby egentligen inte utvecklat förmågan att konversera utan i princip allt han säger är ekon av vad andra sagt till honom, vilket gör att dialogen blir rätt speciell. Samma teknik användes i den kortlivade tv-serien "John From Cincinnati".

3. Utgåvan från 2005 släpptes av Blue Underground och innehåller även en kvartslång intervju med Nicholas Hope som inte följt med till denna utgåva. Synd, den hade varit kul att se. Det ska även finnas någon utgåva av filmen som ska ha ett kommentarspår.

ANDERS JAKOBSON (2010-09-18)